onsdag 15 januari 2014

FREE-POUR AND FLAIR

Nu ligger jag i sängen och har övat på morgondagens drinkar och lite på fredagens prov om whisky/whiskey och konjak.

I dag hade vi masterclass om whiskey och konjak/brandy och så fick vi såklart smaka på olika sorter. Bästa smakprovet hittills! Jag tycker ju om whisky/whiskey så det var intressant att smaka på så många olika sorter! Konjak och brandy var jag inte så ivrig med, men det var bara några flaskor av dem.

I dag har jag då lärt mig att det hetee whisky om det kommer från Skottland, Japan eller Kanada och det heter whiskey ifall det kommer från Amerika eller Irland. Japp japp! Nu vet ni det också!

Vi lär oss nog mycket intressanta grejer, fast visst känns det lite tråkigt att plugga ibland. Men allt kan inte vara sjukt roligt hela tiden!

På måndag har vi free-pour prov! Shit vad nervöst! Vi ska kunna hälla 1cl, 2cl, 3cl, 4cl och 6cl perfekt genom att räkna och med båda händerna. Sedan ska vi kunna hälla med avigt grepp med båda händerna, med två flaskor i en hand så att det blir 4cl, sen så att vi med ena handen häller 2cl och samtidigt med den andra 4cl (vice versa), samma sak men 2 cl och andra handen 1cl och sedan ännu med juiceflaskor som häller lite annorlunda.

Hohhoh! Sjuka grejer vi lär oss här! Flairingen börjar gå helt bra, men jag har fullt med blåmärken överallt, hahaah! Flairprovet är som tur inte ännu nästa vecka. Alltså jag borde filma våra flairrutiner för de ser helt sjuka ut och de är ganska svåra, men det är sjukt kul när man klarar av de olika momenten!

Men nu måste jag sova. Tidig väckning imorgon igen. Och på fredag blir det kort skoldag och sedan boat-party!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.