söndag 19 januari 2014

MITT PHI PHI VECKOSLUT

 Hej alla bloggläsare! Jag ska berätta om mitt underbara veckoslut. Vi åkte alltså med båt till Phi Phi ön tidigt på lördag morgon. Den båtresan var en av de hemskaste resorna jag har varit med om. Jag var lite bakis och trött efter boatpartyt, så jag mådde annars också lite sämre, men en gungande båt med ingen luft gjorde det ännu värre! Massor med människor spydde på båten för det gungade så sjutton! Man kunde inte sitta ute på däcket, för det var så stora vågor så man blev helt våt. Jag försökte sova, dricka vatten, gå ut och andas lite frisk luft... Ja, jag kan säga att de var de längsta två timmarna i mitt liv! Men vi kom fram och alla överlevde båtresan.

Vi bodde på ett fint litet hotell helt fast vid stranden och utsikten var så vacker! Vattnet här var helt turkost och man såg bottnet hela tiden och alla fiskar som simmade runt fötterna. Jag delade rum med Alicia och vi hade ett fint, mysigt litet rum som var faktiskt trevligare än vad vi har här på skolan. Vi fick också jätte god frukost på hotellet i dag på morgonen. Alla hade nog ändå inte energi att komma på frukost efter gårdagens beachparty, hihi.

 Efter att vi fått våra rum åkte vi iväg på en båtresa till Monkey beach och Maya bay. Otroligt fint ställe det här Thailand kan jag säga!

Vi fick också träffa ett stort gäng med apor och några urgulliga babyapor! Några hade varit smarta och packat bananer med sig, så vi fick vara riktigt nära dem och se dem riktigt ordentligt. Fast lite skrämmande var det när de ibland började skrika och hoppa och pappa-apan var ganska så stor! Föräldrarna gav också ganska mycket stryk åt sina ungar och det såg hemskt ut och lät ännu värre! Vid den stranden fanns lite koraller också och så fick man akta sig för svarta stickiga bollar som var fast i korallen. Men såklart gick några killar och trampade på dem och fick stickor i fötterna (tur är de inte giftiga!). Jag var nog så fans rädd för dem!


En rolig grej hände när vi väntade på båten före vi skulle åka till Monkey beach och Maya bay. Två asiatiska kvinnor kom och tittade på oss (mig och några av svenskarna) när vi satt vid bron och led av bakis. Ena av kvinnorna kom på huk bredvid mig och ville ta kort tillsammans med mig, hahaha! Hon satt där med tummen uppe och poserade när andra kvinnan tog kort och jag brast i skratt! Alltså hon tyckte säkert att vi såg så annorlunda ut när vi alla som satt där är blondiner och när vi satt där och chillade och såg bakis ut. Hahah, jag tycker det var så komiskt! Tänk att någon random asiatisk kvinna har bilder på mig i sitt fotoalbum från sin Phi Phi resa!

Det blev så fort mörkt så vi hann inte snorkla vid Maya bay (bilden här överom), men vi fick se hur det såg ut och några simmade ändå. Vi fick se solnedgången ute på havet och vi hade mysigt på båten med musik och sång. Efter att vi sedan kom hem så gick vi till Stockholm syndrome där vi fick mat och lite drinkar. Där jobbade några tjejer som gick den här samma kursen i november! Därifrån fortsatte vi till stranden på beachparty. Där var eldshow och så kunde man då hoppa eldhopprep och eld-limbo men jag höll mig borta från elden. Där var faktiskt två från international group som skadade sig. Ena brände näsan och andra ryggen. Det måste jag säga att toaletterna på Phi Phi var så äckliga och snuskiga! Usch fy!

 Det blev inte så sen kväll för mig, men helt passligt. I dag har vi luggit vid vår fina pool och simmat på stranden. Det var nog så fint ställe! Jag råkade också träffa en tjej jag känner från Vasa på Phi Phi och hon är påväg till Patong om några dagar så hoppeligen kan jag träffa henne någon dag.

Jag delade med Alicia en god kycklingsallad som vi fick äta ur en ananas. Det har jag velat äta sen jag kom till Thailand, jee!

Sen var det dags för den hemska hemresan tillbaka till Patong. Men den här gången åkte vi en stor båt och det gungade knappt alls! Så ingen led så farligt mycket av illamående på båten. Vi låg hela resan uppe på däcket och solade. Ett tips; somna inte när du solar uppe på ett däck där solen gassar rakt på dig hela tiden. Jag hade nog solkräm med solskydd 50, men lite brände jag mig på ryggen ändå. Men jag börjar se brun ut nu, äntligen!

Phi Phi var en fin upplevelse och jag hade sjukt roligt där! Naturen i Thailand är nog så otroligt vacker att ibland måste man knipa sig själv för att se ifall man drömmer eller ifall man påriktigt har kommit till paradiset. Jag är så glad över att få vara här och uppleva allt detta!

Nu ska jag krypa i säng, för jag är så trött efter ett så aktivt veckoslut. I morgon fortsätter skolan och vi ska ha free-pour prov! Nervöst, men hoppeligen går det bra! GODNATT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.