lördag 11 januari 2014

SAME SAME BUT DIFFERENT


Jag hade inget hel-vitt på mig igår, men det här var nog tillräckligt vitt. Det var nog jätte tufft när alla var vitklädda och det var lätt att hållas ihop vid Banglaroad när vi var ett stort gäng med vita kläder.

Igår skrev vi alltså prov om destillering, vodka, gin, tequila och rom. Det var ett ganska simpelt prov, men några fel tror jag att jag har. Men nu kan jag lite historian bakom de här spriten och hur de tillverkas och sådant. Det är ganska intressant faktiskt. Jag visste t.ex. inte att gin är smaksatt med enbär (enligt EU lagstiftning måste det finnas enbär i gin) och oftast också med koriander, muskot, angelikarot och citronskal. Inte visste jag heller att tequila är gjort av agave-planta (blå agave för det mesta) och att det får heta tequila endast om det är tillverkat på några vissa ställen i Mexiko (Jalisco, Tamaulipas, Nayarit, Guanajuoto eller Michoacán. Japp, jag kan det där utantill nu!). Annars heter de Mescal.

Vi fick också göra riktiga drinkar igår! Det var spännande! Men vi fick inte free-poura utan vi använde nog mätglas (Jiggers) för att vi har inte ännu haft ett free-pour prov. Så vi fick smaka på alla drinkar vi har lärt oss hittills och så fick vi göra en själv. Jag gjorde en Tequila Sunrise (inte så svår men en god drink!). Det enda som var lite svårt med den var när det ska Grenadin på bottnet, man ska alltså sinka den. Så man måste hålla flaskan rakt upp och ner och bounce så där att det kommer "hårt" ungefär 1cl. Så där fick jag ju egentligen free-poura för man kan ju inte hälla det först i mätglas. Det blev helt bra, för att vara min första riktiga drink!

Hoppas hoppas HOPPAS provet gick bra, för ifall vår grupp och international group har sammanlagt över 85% rätt i provet, så får vi gå gratisboat party nästa fredag! Annars kostar det typ 20e. TUMMARNA UPP NU ALLIHOPA!

(inlägget kommer lite sent... Tydligen ville den inte publicera det tidigare...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.