måndag 24 november 2014

SPENATSOPPA MED ÄGG


Jag har aldrig förut smakat på spenatsoppa med ägg, vilket alltså också betyder att jag har aldrig lagat det själv. Jag har gjort spenatsås och det tycker jag massor om så jag räknade ut att jag nog borde tycka om spenatsoppa. Jag hittade lite olika recept på nätet och så gjorde jag en lite egen version av det. Den blev krämig och god och jag blev helt förtjust i spenatsoppa!

Här kommer mitt recept:

4 frysbitar spenat (hade köpt frysspenat och de var i kuber, ca 1dl spenat i en kub)
två små lökar
2 msk vetemjöl
1 msk smör
ca 3dl vatten
salt, peppar och vitlökssalt
2 grönsaksbuljonger
3 dl grädde


Så här gjorde jag:
- hackade löken och stekte den i smöret, efter en stund pudrade jag vetemjölet utanpå
- tillsatte vattnet i kastrullen och satte i spenatbitarna och buljongerna
- kryddade
- när spenaten smultit hällde jag soppan i blendern så att den blev jämn
- tillbaka i kastrullen och hällde grädden i och lät den puttra en stund
- tillsätt ett kokt ägg i din portion och njut!

Det är bra att smaka för att veta hur mycket kryddor man vill ha och ifall det är för smaklöst så kan man alltid tillsätta mera. Funderade också om jag borde ha lagt i vitlöksfärskost, men tyckte smaken blev så bra så den fick bli kvar i kylskåpet.

Det här kommer jag nog att göra pånytt nångång! Gjorde svampsoppa förra veckan och den blev också jätte god, så jag ska absolut fortsätta göra soppor och testa på nya recept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.