torsdag 4 december 2014

AVUNDSJUKA

Dagens fråga: Avundsjuka; bra eller dåligt?

Själv anser jag att avundsjuka kan vara både bra och dåligt. Jag tycker det är helt fast i personen själv hur man tar det. Jag blir själv lätt avundsjuk, men jag brukar inte låta det bli till något negativt utan det brukar få mig att vilja mera och göra mer! Till exempel om någon jag känner eller någon jag ser upp till har nått ett mål inom träningen, så kan det peppa mig att också träna mera och kämpa för att nå mina mål. Eller när jag blir avundsjuk när jag läser bloggar där personerna reser hela tiden och får se världen, uppleva häftiga grejer utomlands och som faktiskt GÖR saker, så får det mig att vilja också göra det. Jag blir inte bara avundsjuk och tänker att den personen har då allt perfekt i livet och har nog blivit så lyckligt lottad, utan jag ser det som motivation. JAG tänker också resa och se världen och uppleva häftiga grejer.

Visst kan avundsjuka vara dåligt, men för mig är det mest motivation. Det är inte egentligen en rolig känsla, för avundsjuka känns ju mera som något negativt än positivt. Men jag tycker det är fast i dig själv att hur du vill reagera mot avundsjukan och hur du bearbetar den. Ifall du väljer att endast känna de där negativa känslorna som kommer med avundsjukan, så är det helt ditt eget val. Men om du väljer att svänga avundsjukan till motivation och istället bestämmer dig för att du också ska få samma sak, så då lovar jag nog att det känns mycket bättre!

Därför kan vi vara glada för varandras skull och ifall du blir lite avundsjuk, så försök ändå vara glad för den andras skull och fundera varför du egentligen är avundsjuk? Kanske det är något du kan göra något åt.

DON'T LET OTHERS HAPPINESS TAKE AWAY FROM YOURS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.