måndag 2 november 2015

MIN TRÄNINGSVECKA

fitness, run, and fit -kuva
Det är länge sedan jag skrivit ett inlägg om min träning. Ni som känner mig eller som läst min blogg en längre tid, vet att jag är en periodstränare. Det vill säga jag kan träna jätte bra en tid, men sedan kan jag tappa det när jag blir sjuk eller det händer mycket annat. Så jag får "börja om igen" alltid nu och då. Det stör inte mig, för jag har inget extra mål jag vill nå med min träning annat än välmående, en stark kropp och att jag känner mig snygg och bekväm i min egen kropp.

Senaste veckorna, eller snarare sagt senaste månaden så har min träningsvecka sett ut ungefär så att jag är ute och springer med Jonas 2-3 gånger i veckan ca 4,5-8km och så 2-3 gånger gym. Mitt mål är att träna fem gånger i veckan, men ibland får det räcka med fyra gånger. Sedan försöker jag klämma in lite powerwalks och yoga där emellan, men det beror också på veckorna att hur det ser ut. Men ungefär det tränar jag och det känns bra.

På sommaren tränade jag ganska mycket ute och då kunde det bli intervallträning eller olika sorters cirkelträning med Lotta.

fitness, gym, and girl -kuva
På gymmet brukar jag träna benen en dag, ryggen-magen-armana en annan dag och om det blir en tredje dag så kanske det blir lite armar, mage och mera övningar som tar på hela kroppen. Jag vill försöka få hela kroppen tightare och i bättre skick, så jag försöker variera min träning och göra det som känns bra. Jag tror inte jag någonsin skulle klara av att köra ett och samma träningsschema en längre tid där man har endast två eller tre olika träningsdagar. Jag vill ha variation och vissa dagar vill jag köra extra hårt, medan andra dagar kör jag det lite lugnare men kanske med större tyngder.

fitness, fruit, and motivation -kuva
Det som jag har svårast med är kosten. Kosten är mycket viktig när man vill ha ordentliga resultat. För att få snabba och bra resultat så borde jag skippa alkoholen helt, endast ha en skräpdag i veckan och se till att jag äter minst fem måltider till dagen. Faktiskt så är det måltidernas mängd som jag har svårast med. Jag glömmer att äta mellanmål jätte ofta och så är jag för lat. Men jag försöker ändå ha hälsosamma vardagsvanor och se till att jag äter ordentligt med grönsaker, bra med kolhydrater de dagar jag tränar hårt och äta varierande.

Vi försöker äta soppa en gång i veckan här hemma. Vi försöker också se till att ha ungefär en gång i veckan en vegetarisk måltid. Vi ser till att vi har grönsaker till maten och att vi äter husmanskost någon dag i veckan. Det tycker jag låter rimligt och bra. Ibland äter vi bättre och ibland blir det lite mera ohälsosamma maträtter, men för det mesta tycker jag att vi har bra balans i vår kost. Nu har vi ätit ganska ohälsosamt de senaste veckosluten och det känns nog i magen. Magen sväller upp och mår inte bra av det när vi ätit för mycket skräpmat och sötsaker. Usch! Men det är nog gott att frossa i sig ibland, men vi borde ju lära oss att hålla oss till måtta! Too much is too much!

fruit, food, and healthy -kuva
Bilder: weheartit.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.