tisdag 15 november 2016

TUFFA PT WORKOUTS

Måndag är nog den tuffaste, svåraste och tyngsta dagen på veckan för mig. Det är ibland en bra dag att träna, för då startar jag veckan bra, men ibland känns det som att jag inte har alls energi på måndagar. Igår var en sådan dag då jag kände att jag inte orkade. Det märkte jag på vår pt träning. Det gick riktigt bra och kunde kämpa på helt bra, men det kändes ändå som att jag skulle ha kunnat göra bättre och ge mer.

Kan berätta lite kort vad vi gjorde igår på vår pt träning. Vi började som vanligt med uppvärmning. Det är olika rörelser som värmer upp kroppen, men ganska lugnt ändå och inte så att vi blir andfådda. Sedan tränade vi olika muskler. Bland annat gjorde vi chin ups igår, vilket är alltså motsatta greppet till pull ups. Tre gånger och jag gjorde två första varven 8 chin ups, men sista varvet 7. Kändes nog lite dumt efteråt att varför kämpade jag inte den sista åttonde ännu där till sist. Tror nog jag skulle ha klarat av det med lite hjälp. Denna gång gjorde vi sen så att direkt efter chin upsen så lyfte vi tyngder utan paus i mellan. Vi började med 8kg sedan sista varvet hade vi 10kg. Det kändes nog verkligen och speciellt i dag känns det i axlarna.

Bildresultat för sumo deadlift
bild: google
Vi gjorde också sumo deadlift, dvs. benen lite bredare än i vanliga maastaveton (bilden). Vi gjorde det fyra varv ifall jag minns rätt och varje varv så ökade vi tyngden. Vi skulle också direkt efter göra fyra stora hopp framåt jämnfota. Sista varvet hade jag 50kg på stången och det var väldigt tufft! Känns ganska häftigt att jag orkade med 50kg när det var redan fjärde varvet och att göra 8 reps dessutom.

Igår hade vi inte likadan konditionsträning i slutet som vi brukar ha. Vi brukar ha cirkelträning med 4-5 olika övningar och så gör man 20-30sec per övning och byter om med typ 10sec paus (hinner bara gå till följande station och inte "vila" så mycket). Hela varvet igenom och sedan en lite längre paus. Detta gör vi typ 2-3 varv. Igår hade vi något som jag tycker var nästan värre. Ingen tid, men istället skulle vi börja med 12 kyykkyn + bollkast och direkt efter 12 burpees. Alltså kyykkyn går ut på det att vi squattar med en tyngdboll (6kg hade jag) och när vi kommer upp med den så kastar vi den mot en stolpe och sedan fångar den igen och squattar igen. Direkt efter det burpees. Efter att vi gjort våra 12 burpees skulle vi genast fortsätta med 10 bollsquats och 10 burpees. Sådär fortsatte vi sedan utan pauser, efter 10 reps skulle vi göra 8, sedan 6, 4 och till sist 2. Det slutade alltså med att vi gjort 42 bollsquats och burpees utan paus. Det var tungt kan jag säga! Pulsen var väldigt högt och kroppen var helt slut efter det.

Till sist brukar vi ännu sitta och tänja tillsammans de muskler som vi jobbat med. Våra träningar är alltså 90min. I dag är jag väldigt sjuk i kroppen, så får se hur jag ska orka i morgon på pt träning igen, haha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.