söndag 8 januari 2017

INTE SÅ BRA START...

Hur gick första träningen efter tre veckors paus? Inte riktigt så som jag hade tänkt mig...

Jag har haft sjukt i ryggen den här veckan och det har inte varit på samma sätt sjukt som det ibland kan vara, utan det här kändes på något sätt annorlunda. Det kändes inte som om jag skulle ha spända muskler eller axlar, utan det kändes konstigt i ryggraden. Ibland hade min ryggrad konstiga ljud som om den knakade på konstigt sätt och så kändes det som om jag skulle vilja ha det på plats, som om något skulle ha varit snett i ryggraden. Någon konstig värk som jag inte haft förut och jag visste inte vad jag skulle göra för att få bort det. Jag har provat tänja och göra olika rörelser som skulle kunna öppna låset i ryggen, men den har bara vissa gånger haft konstigt knax-ljud och sedan har det ändå varit lika.

Jag vet att träning är det bästa för min rygg. Min rygg mår bäst då när jag lyfter tyngder och tränar regelbundet. I dag började vi som vanligt med uppvärmning, men lite längre än vad vi brukar då vi har haft så lång paus. Sista rörelserna i vår uppvärming var att sitta nere i squat i 30sec och hänga från en stång i 30sec. När jag sedan klättrade upp på bänken, tog tag i stången och släppte fötterna och började hänga, så kändes det supertungt och jag visste inte hur jag ska orka i 30sec. Jag andades och kämpade och stirrade på klockan och när tiden äntligen var ute så släppte jag genast greppet. När jag sedan stog började det svartna i ögonen och hela världen tvinnade runt, så jag fick fort sätta ner mig. Det kändes väldigt obehagligt och jag blev yr och illamående. Efter att jag suttit en kort stund så gick det värsta förbi, men yrseln och illamående hade jag kvar en stund när vi fortsatte att träna. Jag klarade nog av att fortsätta träna, men jag märkte att jag var lite yr och svagt illamående ännu i 15 min. Jag fick ta det lite lugnare och följa med ifall jag kände mig för yr och ifall det skulle svartna igen. När jag sedan kände efter så märkte jag att jag inte längre hade sjukt i ryggen och att den där konstiga känslan jag haft i ryggen var borta. Jag har säkert haft något i kläm eller snett och när jag sedan hängde så tänjde det så bra att låset öppna sig. Därför kanske det slog till med yrsel, när jag mittiallt hade låset uppe och kunde andas ordentligt. Det var väldigt intressant, men har faktiskt inte haft sjukt i ryggen sen dess. Något hände det nog i min rygg och tydligen till det bättre.

Jag är ju dessutom så töntig att jag ibland läser horoskop och jag hade läst mitt dagens horoskop där det stod att jag har ont i ryggen och jag ska ta det på allvar, möjligtvis besöka läkare eller terapeut. Hmm... Intressant. Men tror faktiskt att det där tränande hjälpte och nu känns det redan mycket bättre.

Men blev nog lite orolig när det gick så där, för jag visste och förstod inte vad det var som händer. Och jag har aldrig svimnat, så det var väldigt ovanligt för mig att det slog till så där. Tur att det ändå gick förbi och inte var något desto värre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.