måndag 20 februari 2017

WHEN REALITY HITS YOU

Jag har ganska länge hatat att prova kläder i omklädningsrum, speciellt för speglarnas skull då man ser sig från alla vinklar och ser allt sådant man inte vanligtvis ser från spegeln. En annan orsak har varit för att jag ofta bara märkt att kläderna är för små, spänner och går inte ens på mig. Det puffar inte så mycket på självförtroendet att märka att kläderna du valt inte sitter på dig och du ser alla valkar du har på din kropp. Det här kan jag tänka mig att får många tjejer att må dåligt och många säkert hatar omklädningsrum just på grund av de här speglarna. Du kan känna dig hur snygg som helst men när du går in i omklädningsrummet, så kan du lägga märke till något löjligt som du sedan låter spöka i bakhuvudet.

Usch fy, vad jag har mått illa efter många shoppingbesök då jag låtit dessa spöken stanna kvar och påminna om det jag sett i spegeln. Detta handlar såklart om hur du mår, hur du älskar din kropp och vad du låter påverka ditt humör. Det finns dagar då jag mår så bra att jag inte låter löjligheter som det här påverka och jag tycker jag ser skitsnygg ut, men sen finns det dåligare dagar då det är enkelt att bara tänka dåligt om sig själv. Huj fy, vad jag hatar sådana dagar! Alla bodyaktivister och self-love hejare säger det så lätt att det gäller att säga åt sig själv i spegeln att "jag är snygg och vacker precis så som jag är", men jag vet nog med erfarenhet att det inte alltid är så lätt att ge sig själv komplimanger.

I dag var jag ute efter baddräkt, helst en helkropps, för bikinin har jag. Nu vill jag ha någon snygg som jag kan använda till simhallen. En som passar min kropp och visar mina bra sidor. Okej, jag är tydligen helt för tidigt ute för de har nog bara kvar gamla bikinin från förra sommaren på rea. Okej, tänkte jag och nappade två helt vanliga nedredelar åt mig och gick till omklädningsrummet. Jag vet nog ungefär min storlek, men vill ändå prova så jag vet ifall den klämmer på fel ställen eller den är för låg där baktill och jag visar halva baken. Där stod jag med underbyxor, bikini nedredel och bh. Då smög de där spöken fram och började skrika åt mig "titta nu vilka valkar du har ännu kvar på ryggen! fast du har tränat sen oktober så ser du fortfarande ut så där! skärp dig! och celluliter på rumpan usch!". Vad gjorde jag då? Jo, jag såg nog att jag har en hel del kvar med ryggen, men jag började istället se på mina resultat och tänkte inte på det dåliga utan det som jag redan nått. Jag märkte att jag såg resultat på magen, sidorna, benen och i helhet såg jag att jag krympt en aning. Inte har jag riktigt nått de resultat jag tänkt mig att jag skulle ha nått, men sen igen så har jag inte börjat med löpningen ännu och har haft svårt med att lämna bort sötsakerna nu en tid. Min kropp får bäst resultat då jag håller på med både löpning och gym, I know it, så jag vet att ifall jag vill snabba på det här så ska jag börja springa igen.

Men det som är viktigt när det handlar om kroppen, är nog det som händer i knoppen. Det är du som kan vara din värsta fiende, men det är också du som kan få dig att känna dig snygg, vacker och bra så som du är. Det är så mycket som är fast i huvudet och dina egna tankar, så istället för att gå på galna dieter, träna ihjäl och försöka nå den där perfekt kroppen, så jobba istället på dig själv och ditt tankesätt. Det är så mycket som kan förändras när du börjar tänka bara fina saker om dig själv, än vad som är dåligt och som du vill ändra på. Positive mind - beautiful body. En lärdom som jag också håller på att lära mig själv.

1 kommentar:

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.