torsdag 10 augusti 2017

HONEYMOON NR 1 (del 3)

Den tredje dagen hade vi bokat en båtutflykt. De hämtade oss från hotellet och förde oss till hamnen och där fick vi hoppa på en liten båt med två våningar. Vi satt uppe på däcket och njöt av solen och vinden. Alla drycker under dagen hörde till priset och vi fick också mat. Vi besökte tre olika öar och hade lite tid att undersöka öarna.

Den första ön vi besökte hette Lopud. Där stannade vi i hamnen och det fanns skyltar som visade var stranden fanns. Där fanns såklart lite smått med stränder redan där vid hamnen, men vi följde folkmängden med skyltarna och efter en kort promenad kom vi fram till golfbil-taxin. Det kostade 2e per person att få åka med dem till stranden. Det var väldigt hett just då och vi visste inte riktigt hur långt det skulle vara att gå så vi hoppade på en taxi. Tur det för det var nog ändå ett stycker att gå. Vi kom fram till en jätte fin och mysig strand, med en hel del folk nog men fina utsikter och skön sand.

Vi bara simmade och solade på den här stranden i någon timme. Det var väldigt varmt och fast det skulle ha säkert funnits annat att undersöka på den här ön så det var helt för varmt att ha kläder på sig. Vi valde att bara njuta i stället.

Redan hamnen såg så fin och mysig ut och jag tror det här är ett ganska lugnt ställe.

Vi fick sedan mat på båten. Jag hade beställt fisk och Jonas kyckling. Min fisk var helt megagod och jag var så nöjd att jag valde den! Det var en hel fisk, men inte så mycket ben och enkel att äta. Jätte mumsigt. Vi fick såklart dricka hur mycket som helst av nästan vad som helst, så vi kunde njuta av några glas vin också med maten och när vi åkte med båten.

Den andra ön vi åkte till hette Sipan. Här hade vi under en timme tid, så vi orkade inte här heller gå så mycket runt, för redan hamnen var så fin och vattnet var så lockande att det bästa var nog bara att ta ett dopp i det klarblåa vattnet. Många hoppade också i från båten.

Här ser ni båten vi åkte med.

Det var jätte djupt vatten här, fast man såg bottnet så jag var lite feg med att hoppa i. Det kändes så konstigt att se bottnet så tydligt fast det var flera meter djupt. Till sist kom en man bredvid mig och vi räknade tillsammans ner och hoppade till lika, medan hans fru hejade på oss, haha. Det var så skönt vatten!

Den sista ön hette Kolocep. Här tog vi glass och bara njöt. Vi kom lite tidigare tillbaka till båten, så vi fick njuta på tumis uppe på däcket.

Att få åka båt och vara ute på havet när det är riktigt varmt är nog bland det skönaste som finns. Fast vi inte gjorde så mycket på de här utflykterna, så hann vi njuta helt fullt av hela dagen.

Vi talade lite med två unga brittiska tjejer som skulle resa runt i Kroatien och Dubrovnik var deras startställe. Så var där såklart några finnar och svenska också.

När vi kom tillbaka från vår 8h dag ute på sjön, så duschade vi och klädde oss fina och gick och äta på hotellets restaurang. Då var det skönt att bara stanna kvar på hotellet och inte gå någonstans längre bort. Det var också mysigt att klä upp oss lite finare.

Maten på vårt hotell var riktigt bra och det fanns massor med urval. Vi hade redan varit supernöjda med frukosten där och middagen var nog lika bra. Men vi var nog nöjda att vi ändå inte hade tagit all inclusive, för man tröttnat nog fort. Vi njöt av att få gå ut till olika restauranger och prova på olika saker, men den här kvällen var det skönt att "stanna hemma".

Att få resa med sin bästa vän och den man älskar mest i världen är nog det bästa jag vet! Jag kunde inte vara lyckligare än vad jag är med Jonas. 💗