onsdag 25 oktober 2017

CYPERN - LIMASSOL DAG 2


Den andra morgonen tog vi bussen mot Limassol marina för att besöka Limassols lilla zoo. Det var ett litet zoo mitt inne i en park, bredvid stranden. Där fanns inte så mycket olika djur och många var samma som vi har i Finland, men det var ändå roligt och intressant att gå där och titta. Pelikanen tyckte jag såg skrämmande ut, för de stod så stilla så jag bara väntade när de skulle flyga på oss.


Den här apan var så söt! Den kom och tittade på oss nära glaset och när vi gick så följde den efter oss så långt den kunde. Den ser ju nästan ut som en hund i ansiktet!


Den här gamlingen kom också genast till glaset när vi kom där och om jag rörde mig en meter åt ett annat håll så kom den efter, hihi. Den var ganska söt och rolig, fast jag inte är så förtjust i sköldpaddor.


Hann få några helt bra bilder på de här snabba sötisarna.



Flamingorna är så fina (fast ögonen är skrämmande...)!!!! Tycker flamingon har så fin färg och så fina fjädrar och jag bara längtar tills jag får stryka "sett flamingon på en strand" - från min bucketlist. Vi var ganska nära på att faktiskt få se det i Limassol, då det finns en sjö som heter Salt Lake, dit flamingorna från Afrika flyger till när det blir vinter. Så om det inte skulle ha varit så varmt och fint just då när vi var där så kunde de redan ha flugit dit, men oktober var det här året ovanligt varmt i Cypern. Jag hoppas vi har möjlighet att se dem i Aruba!



Visst är svanen också fin... Men gillar nog flamingon mera!


Men vi fick iaf se en flodhäst för första gången! Synd bara att den låg och sov och gjorde ingenting då vi var där... Så inte en så häftig upplevelse, haha.





Efter zoon gick vi till stranden på andra sidan gatan. Det var en superlång sandstrand med mycket turister på solstolar. Inte alltså likadan vi hade nära vårt hotell. Här låg vi i några timmar, men det var nog inget speciellt med den här stranden, så vi besökte inte den flera gånger. Vi gillade mera vår lilla privata strand nära oss.


Efter att vi luggit på stranden i några timmar så började vi gå längs med strandgatan mot marinan. Strandgatan är väl något kring 20 km, men vi var kanske max 2km från marinan vid det här laget. Den här strandgatan var stor med fina palmer och med jämna mellanrum fanns det parker och uteträningsställen. Jag kan nog tänka mig att många turister vill bo nära den här vägen och stranden, speciellt barnfamiljer, men vi gillade nog att bo längre bort där det var lugnare och inte så fullt med turister.


Vi råkade också hitta en shoppinggata där vi gick runt och tittade. Där fanns allt för turister från simringar till Cypern - krimskrams.



Vi kom fram till marinan. Här fanns en stor fin brygga vi gick och tog fina bilder på. Till vänster fortsatte hamnen, med båtar och där fanns också många mysiga caféer och restauranger.





På kvällen hittade vi en bra restaurang ett stycke från vårt hotell och det här stället besökte vi sedan flera gånger under veckan, både för drinks och för middag. Eskon baari, som vi kallade det, för där var samma gamla gubbe på jobb varje gång vi var där (Esko såklart..) och han var jätte trevlig och snäll mot oss. Maten där var kanske lite dyrare än många andra (billigare än Finland nog), men den var också supergod!



Första kvällen vi var där åt jag den här portionen, som egentligen är en förrätt, men jag var inte så hungrig just då. Den var nog tillräckligt mättande och smaken var helt toppen! Nam nam!


Nästan varje kväll gick vi runt till olika barer och restauranger och drack drinkar efter middagen. Det var ganska roligt att sedan till sist hitta några bra ställen där vi sedan hann bli lite bekanta med dem som jobbade där. Det finns ju fortfarande mycket britter i Cypern, då det har varit Stor Britanniens koloni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.