söndag 12 november 2017

WEEKEND GETAWAY - OSLO

Förra veckoslutet reste vi till Norge fredagkväll till söndag eftermiddag. Vi var framme på fredagkväll och hann inte så mycket mera än checka in i hotellet och umgås med Jonas bror Jontte och hans flickvän (som reste med oss dit). Vårt rum var jätte fint och hotellet såg också överlag fint och mysigt ut, fast priset för två nätter blev under 200e och frukosten var inkluderad i priset.

Lördagen vaknade vi i god tid och åt supergod hotellfrukost först och sedan började vi dalla mot centrum. Vårt hotell låg ungefär 2km från centrum, men det gick riktigt bra att gå dit och vi kunde åka metro tillbaka sedan.

På vägen såg vi många fina hus och överlag tycker jag att Oslo påminde mycket om Helsingfors.

Det var jätte mycket dimma den dagen, så när vi gick till Operahuset så såg vi inte ens så mycket annat än dimma överallt. Snygga vyer med andra ord, haha!

Vi tog kaffepaus vid ett café på shoppinggatan. Där fick vi sitta på uteservering under värmelampor, vilket var ganska mysigt.

Vi gick ända upp till slottet och tog några fina bilder där.

Här syns hela långa shoppinggatan från slottet sett. Lite fina berg syns också i horisonten, fast det var mycket dimma.

Såklart en puss-selfie framför slottet. Det hör ju till när vi är och reser... 😙

På kvällen gick vi ut på äventyr och hittade stället där min kusin bor. Hon har just köpt lägenhet i Oslo med hennes pojkvän och vi var där och hälsade på dem och deras söta hund. Efter några glas bål, hoppade vi i en taxi och träffade Jontte och Johanna i en restaurang och åt middag. Resten av kvällen spenderade vi i deras hotellrum alla på sängen med bra musik, vin och löjligt roliga diskussionsämnen.

På söndagen hann vi inte med så mycket mer än igen äta oss mätta på frukostbuffén, ta en liten tupplur och sedan åka med metron till centralstationen och äta pizza på Peppes pizza, före vi sedan måste hoppa på tåget och åka till fältet. Det var en kort men rolig visit i Norge. Det var redan andra gången för mig, har ju tidigare varit till Fredriksstad för ca fem år sen.

Nästa gång skulle jag gärna se mera norra Norge, där det lär ska vara ännu vackrare.