torsdag 4 januari 2018

VARFÖR BLOGGA?


Det här är en tanke som brukar komma alltid några gånger i året - varför bloggar jag? Jag började blogga 2012 tror jag? Då bodde jag i Vasa och tyckte att det skulle vara roligt att skriva om min vardag, så att min familj och mina vänner kan läsa om vad jag håller på med vid sidan om studierna. Bloggen har alltså alltid fungerat som en öppen dagbok.

Jag blev mycket ivrigare med bloggandet 2013-2014 och då bloggade jag aktivt, gick på bloggevent och tyckte det var viktigt att blogga minst en gång per dag. Efter det har bloggandet igen minskat ganska mycket, men att sluta blogga har jag nog inte helt känt för ännu. Min blogg fungerar som min dagbok och som ett ställe där jag sparar alla fina bilder och minnen. Jag brukar ofta bläddra bakåt i bloggen och titta tillbaka på olika händelser, roliga fester eller ifall jag vill minnas något som jag vet att jag har bloggat om. Jag har aldrig bloggat för att försöka bli "känd" eller samla följare. De år jag bloggade mest hade jag nog det lite som baktanke och hade lite funderingar på hur det skulle vara, men sen igen har jag inte alls varit intresserad av att få uppmärksamhet som en bloggerska (eller rättare sagt en blogg-stämpel...). Mest kanske för den orsaken att ju kändare bloggen blir, desto större blir kraven på bloggaren och desto större risk att få kritik och negativ uppmärksamhet. Jag har själv upplevt att mina känslor och mitt liv har varit som en bergochdalbana, så att ha en stor blogg där chansen att få negativa/elaka kommentarer är stor så har jag tänkt att jag inte skulle hantera det så bra. Jag ger nog stora applåder åt de bloggare som tar emot allt både gott och ont och inte låter det negativa förstöra dem. Jag tror inte att mitt självförtroende som yngre skulle ha klarat av att ta emot kritik och negativitet i sådan form.

Än bloggar jag och har nog inte funderat på allvar på att sluta inom närframtid. Det känns som att jag har lagt hit en så stor del av mitt liv, så jag kan inte så där bara sluta och radera allt. Det här är ännu ett ställe där jag sparar minnen och tankar jag har, och ännu har jag inte kommit på något annat sätt jag kunde göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.