måndag 5 mars 2018

ARUBA HONEYMOON NR 2 (part 2)

Andra dagen hade vi bestämt oss för att gå till en större strand, som vi sett på en karta att ligger ganska nära, typ någon kilometer från oss. Så vi började raska iväg och vi bestämde oss för att skippa frukosten och tänkte att vi äter frukost sedan där på stranden, eller någonstans där nära i något café.

Här är ena ändan av strandgatan med lite restauranger och shopping.

Här ser ni en bild på Eagle beach, en av de största turiststränderna i Aruba. När vi kommit så här långt, så hade vi nog redan gått förbi några mindre stränder, gått förbi en massa hotell, nästan tappat bort oss och blivit trötta och hungriga. Det var alltså lite längre än vad vi tänkt oss. Här fanns dessutom ingenting annat än en fin strand med mycket människor, dvs. inga restauranger eller caféer så här direkt här någonstans som ögat såg. Så vi bestämde oss för att bara fortsätta gå med tanken "nu är det inte långt till Palm beach där det säkert finns mycket restauranger m.m.".

Eagle beach från längre distans.

Framme i Palm beach! Det tog oss några timmar att komma hit gående, och ja, vi hann redan bränna oss på vägen när vi gick. Det var inte så lätt att komma hit gående från Oranjestad. Dessutom gjorde vi något så dumt misstag att vi gick ner till stranden just när vi skulle bara ha behövt gå några hundra meter framåt längs med bilvägen för att komma till Palm beach strandgatan som är full med restauranger och caféer. Men tur nog så såg vi ganska fort en restaurang ute på en pir och där fick vi äntligen "frukost".

Längs med Palm beach (som är flera kilometer lång) så fanns det massvis med fina, stora hotell och stranden var helt full med människor. Det här var alltså riktigt en turiststrand, så vi kunde genast vara tacksamma över att vi bokat boende i Oranjestad och inte här på Palm beach som vi också funderade på.

Det var dessutom mycket mera vågor här än vid "vår" strand. Stranden var också full med solstolar, så det känns genast mycket mer som en turiststrand, än en strand där det inte finns något annat än sand, träd och vatten.

Vi solade och simmade här några timmar och bara njöt av det fina vädret. Här kunde vi redan se en glimt av California Lighthouse, som finns i norra delen av Aruba. Efter att vi solat och simmat i någon timme så ville vi fortsätta gå längs med Palm beach framåt och se hur det ser ut här.

När vi gick längs med stranden så kom vi ju närmare fyren hela tiden och till sist bestämde vi oss för att bara fortsätta gå ända fram till fyren, för när vi nu redan var så nära så ville vi inte svänga om och fara hem (vi hade inte ens funderat hur vi ska hemåt ännu..). Så vi fortsatte att gå längs med vattnet på stranden som förändrades till tuffare och stenigare ju högre uppåt vi kom. Här såg vi också delar av en båt som tydligen varit där i vattnet en längre tid, då det vara bara några rostiga bitar kvar.

Vi såg en fin grav vid stranden med massiva snäckor runtomkring stenen.

Det här är första gången jag har sett så här stora snäckor. Hela stranden var full med stora snäckor i olika former.

Här kom flera andra stränder också längs med vägen. Båten ni ser på bilden så åkte vi med en dag när vi bokade en utfärd.

Varmt och svettigt och kändes som om vi var någonstans i öknen. Här visste vi inte ens hur långt vi faktiskt har gått...

Sista stranden vid California lighthouse är Arashi beach. Här köpte vi lite vatten åt oss och då såg vi ju redan fyren bra, så vägen kändes inte lika lång längre.

Men såklart kom vi inte kortaste vägen fram till fyren, utan vägen går runt tills den kommer upp, så det kändes lite jobbigt att hamna gå runt och inte kunna gå rakt upp till fyren, haha.

Äntligen uppe vid fyren! Fin var den också, jag tror inte jag har sett en fyr tidigare.

Ganska häftigt nog att vi gått från huvudstaden ända upp till toppen av Aruba. Här var vi redan ganska slut, så vi fick nog hoppa i en taxi här och åka hem. När vi sedan pratade med taxikusken, så räknade han ut att vi har gått närmare 14km. Inte konstigt att vi var lite trötta och brända, då vi gått 14km i 30 grader!!! Wooooops... Ganska tuff känsla efteråt.

Ännu för att visa hur litet Aruba är och hur långt vi alltså gick, så här är en karta där jag ritade med rött det vi gick den här dagen. Ganska tufft!