onsdag 27 januari 2016

LÄRARE

Hej igen! Mitt bloggande har inte riktigt varit det bästa nu på senaste tiden. Jag vet inte är det tiden som inte räcker till eller är det lusten att skriva.

Tänkte ändå skriva ett kort inlägg om vad som händer just nu. Jag trivs med mitt jobb jätte bra, fast vissa dagar kan vara mer utmattande än andra. Jag tycker nog fortfarande att jag har valt rätt yrke. Just nu har jag börjat se vad det finns för jobbmöjligheter till hösten. Ser inte så lovande ut med fastanställning, då det finns bara två tjänster i Borgå stad just nu. Men hoppeligen får jag ett vikariat iaf. Jag har egentligen ingen aning var jag kommer jobba nästa höst. Jag borde kanske vara orolig eller ivrig med jobbsökandet, men jag orkar inte lägga min energi på det nu utan jag satsar istället min energi på mitt jobb nu. Hösten ordnar sig säkert.

I dag hade vi en gruppmentorskapsträff för nya lärare i Borgå. Vi var hela fyra lärare där och vår "mentorledare", haha. Men vår ledare sa en bra sak och det var att "första jobbåret som lärare gäller det bara att överleva". Jag ska inte stressa ihjäl mig, försöka för mycket, ta för mycket stress eller oroa mig för mycket över mitt jobb och mina prestationer. Jag blir ju bättre lärare med tiden och jag kan ju inte kunna jobbet perfekt genast. Det gäller ju alla yrken. Det är bara det att som lärare så vill man ju prestera bra och göra ett superbra jobb! Jag borde inte vara så självkritisk när det kommer till mitt jobb.

Jag börjar nog mer och mer sakna det där "egna" jobbet, dvs. att faktiskt få ha en egen klass och ett eget klassrum som du helt och hållet får göra ditt eget. Nu "lånar" jag ju ett klassrum av en annan lärare, så att säga. Jag vet ju inte ens vad jag kommer att ha för klass nästa höst, eller i vilken skola! Den där tryggheten att ha ett jobbställe och att kunna påverka mera i vilken årskurs man kommer att ha och vilket klassrum, det väntar jag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.