torsdag 16 november 2017

HAIKKO


På fredagen hade vi dubbeldate med Sofia och Janne. Vi hade bokat bord på Haikko, för vi har redan en tid bakåt velat prova deras restaurang. Det var ganska tomt när vi kom, men vi var ganska tidigt där. Servitörerna vi hade var jätte trevliga och fick oss genast övertalade att beställa en fördrink. Jag tycker det bästa med att gå ut och äta är då när man får bra service.

Jag åt sniglar till förrätt och de var helt goda. Inte bästa sniglarna jag ätit, men riktigt goda. Kanske lite smaklösa i min smak.


Jonas åt skagen och gös, vilket jag fick smaka på. Det var jätte gott och lite ångrade jag att jag inte tog den portionen själv också.


Som huvudrätt åt jag och Jonas samma sak, så att vi inte skulle bli snåla på varandras portioner. Vi åt perfekt stekt oxé med lite rök smak, grönsaker, potatis och en supergod örtsås. Den här portionen var jätte god och köttet var som sagt superbra och smalt i munnen precis som de ska.


Till efterrätt åt vi alla brownie med lingongrädde. Helt god, men inget speciellt så kunde nog egentligen ha kunnat dela en sådan portion med Jonas.

Vi drack alltså två drinkar till förrätt, delade en flaska vin på fyra personer och en kanna vatten, och så åt vi båda tre rätter och drack kaffe till efterrätt. Det blev ungefär 200e för min och Jonas del. Lite väl dyrt, för tyckte inte att maten ändå var så speciellt och inte var det så häftig smakupplevelse. Kan nog tänka mig gå dit och äta någongång igen, men tror inte att det behöver bli tre rätter då. Tur hade vi ändå ett gåvokort för 80e, vilket var huvudorsaken varför vi gick dit överhuvudtaget.

Men kvällen var rolig och Sofia och Janne kom ännu hem till oss och sitta kväll efter middagen. Nu har vi också provat Haikkos restaurang, så nu vet vi hur det smakar. Vi tycker ju om att gå ut och äta och prova olika restauranger, så visst måste vi prova Haikko i Borgå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.