söndag 22 oktober 2017

CYPERN - LIMASSOL DAG 1

Lördagen 14.10 började vi vår resa till Cypern tillsammans med Joni och Annukka. För att vi bokade vår resa ganska sent, så fanns det inte billiga och korta flyg kvar, så vi hamnade boka ett flyg med mellanlandning i Moskva. Vi hade alltså fem timmar att döda på fältet i Moskva.

Först gick vi lite runt och tittade, men sedan var vi alla hungriga och vi bestämde oss för att prova på T.G.I Friday - restaurangen. Ganska billiga och bra priser och för oss alla passade det bra med en hamburgare.

Vi delade också efterrätt ännu, men den var nog helt för söt och mäktig. Tiden på fältet gick nog ganska fort, fast såklart kändes den lite lång då vi bara längtade till Cypern. Jag måste nog säga att servicen på Rysslands sida var nog inte så bra. De pratade alltid först ryska och när vi sedan pratade engelska och sade att vi inte förstår, så ändrades deras attityd till sämre. Alla tog alltid förgivet att vi förstår ryska och tog illa upp när vi inte förstod. Dessutom måste man betala endast med rupla på fältet eller med kort, vilket kanske är inte så smart tänkt...

Vi var framme i Limassol först på natten, så den kvällen tog vi bara en dricka på hotellet och gick sedan och sova. Nästa dag steg vi tidigt upp, åt frukost på hotellet och sedan gick vi ner till stranden för att se oss omkring. Det var så otroligt skönt att vakna och gå ut på balkongen och känna värmen av solen. Jag tog in all värme och solsken och bara njöt att vi äntligen var där!

Där vid oss fanns inte en lång sandstrand, utan det fanns flera små stränder fast i varandra. Några hörde till något hotell. Vi hittade en mysig liten strand där det var endast kanske två eller tre andra, så vi fick vara i lugn och ro och njuta av tystnad och vågornas brus. Det var helt perfekt! Vi vågade också simma genast och havet kändes så varmt!!

Efter stranden gick vi igen lite runt och tittade och åt lunch. Efter en liten eftermiddagstupplur fixade vi oss för kvällen och gick sedan igen ut för att hitta en restaurang där vi ville äta. Vi gick längs med stora vägen nära oss och tittade i olika små butiker. Det var väldigt lugnt område och knappt några turister alls där vi bodde och rörde oss. Vi träffade alltså inte en enda finne eller svensk på vårt område! Tänk vad lyx!

Jag åt friterad calamari med tartar sås och franskis. Mumsmums vad gott det är! Vi gick ännu och tog några drinkar på andra ställen efter maten. Vi kunde också spela biljard på hotellet och det gjorde vi nog många kvällar.

Kvällarna var lite svala, så då hade jag nog alltid en långärmad på mig, men bra klarade man sig med bara ben. På dagarna hade vi kring 30 grader alla dagar. Några dagar lite mer och andra lite mindre, men det kändes nog superskönt och varmt.