söndag 27 mars 2016

SOCIALA MEDIA

Vad jag väntar på våren och sommaren! Eller närmare sagt värme! Jag är så trött på mina vinterkläder och tycker jag har gått i samma tröjor och halsdukar i helt för många månader. Halsduk har varit min favorit den här vintern. Jag har säkert haft halsduk på mig nästan varje dag till jobbet. Så mina outfits har varit ganska usla och tråkiga den senaste tiden. Jag längtar till sommaren då jag får gå med mina sommarkläder igen. Jag älskar ju att klä mig på olika sätt och prova nya outfits, men nu just har jag tröttnat på mina kläder (igen) och tycker allt ser tråkigt och vanligt ut. Men nu när klädbutikerna börjar ha mera vår och sommarkläder, så skulle jag gärna shoppa lite nytt till garderoben! Jag vill ha mera färger i mitt klädskåp igen.

Jag läste ett bra inlägg av en före detta fitnessbrud som skrev om sociala media och hur lätt det är att fejka där. Hon har själv en bra och vältränad kropp och hon visade bilder på hur hon kunde i olika ställningar och ljus ändra på den. Hon kunde få sin vältränade kropp att se helt "vanlig" ut, men också att hon såg ut att vara 170cm lång och vältränad. Jag älskar att bläddra på instagram och andras bilder, men borde nog själv också minska på det och vara mera kritiskt mot allt man ser där. Visst är det roligt att se hur vältränade andra blir och hur fina kroppar de har byggt åt sig, men jag borde ju också tänka på att de foton som kommer på instagram är välutänkta. Såklart har person knäppt flera olika bilder, försökt posera så att just det hon/han vill visa ska se bra ut, t.ex. smala ben. Det går ganska lätt att med små förändringar få en kropp att se olika ut. Hon fitnessbloggaren skrev också att inte brukar man ju ta foton rakt framifrån, för då ser inte kroppen som bäst ut. Ljuset påverkar mycket och att desto mera man spänner sig i olika ställningar, desto "bättre" ser kroppen ut. Hon skrev så bra om att speciellt unga flickor kan lätt börja jämföra sig med alla på instagram, och det är inte hälsosamt då egentligen så mycket kan fejkas på bilder. En bild kan säga mer än tusen ord, men varje ord behöver inte vara sanning.

Jag hoppas flera funderar på de här sakerna och hjälper unga att bli mer kritiska mot sociala media. Och att du själv också är medveten om att allt ser inte ut så som på instagram. Många fejkar just bara för att få den där ena perfekta bilden. Det har redan många inrednings- och matbloggare skrivit om att hur de kan lägga fram allt att se så perfekt ut, men lite ytterom bilden har de också vanligt kaos som förekommer i hemmen. Till exempel leksaker runt omkring, dammigt och dagstidningar framme på en hög, men på bilden ser det perfekt ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.