torsdag 10 augusti 2017

HONEYMOON NR 1 (del 4)

Här kommer de sista bilderna från vår resa till Dubrovnik.


Några dagar slappade vi vid poolen. Så skönt att bara ligga där och sola och simma i poolen och sedan ta lite ätbart eller drickbart från poolbaren. Fast jag föredrar alltid stranden och havet, men visst är det helt skönt med pool också.


Jag och Jonas älskar båda att shoppa, så några gånger var vi ute efter alla butiker vi bara hittade och alla små shoppingcenter vi kunde hitta och få tips om. Tyvärr måste jag säga att shopping i Dubrovnik är nog ganska uselt. Jonas hittade lite mera än jag, för jag köpte nog bara två klädesplagg från hela resan och inget annat.



Jonas pekar mot restauranggatan och det hållet där vi bodde, fast ett stycke nog från den här hamnen. 



Vi fick nog gå en hel del för att hitta olika butiker och shoppingcenter, men det tycker vi om att göra. Och på samma gång får man se och beundra fina Dubrovnik, så varför inte.


Vi råkade få bord på en superpoppis mexikansk restaurang och vi hade helt bara tur att det blev ett tomt bord just då vi kom där. Det lär ska vara fullt varje kväll och man måste boka bord ifall man vill äta på kvällssidan. Här drack vi en supergod sangria och vi åt helt supergod mexikansk mat.




Vi tog två olika portioner som vi delade på. Båda var helt supergoda och passligt starka, för vi hade fått önska ifall vi vill ha starkt eller milt (såklart starkt!). Vi åt tacos med kyckling och fajitas med nöt. Helt klart den bästa mexikanskamaten jag någonsin ätit! Okej, kan inte jämföra med äkta mexikanskt i Mexico, men kan säga att det här vinner nog alla mexikanska i Finland 100-0.


Vi var så nöjda med sangrian, maten och servicen att det var nog helt klart höjdpunkten på hela resan. 



Jag kan fortfarande sitta och beundra mina fina ringar. Jag är så nöjd över båda två och hur fint de passar ihop.


Igen satt vi en stund vid poolbaren och drack drinkar och lyssnade på livemusik.


Vi måste också gå tillbaka till Cava beach som vi besökt första dagen, för då var vi bara där och tittade och åt helt för dyr lunch, men nu ville jag ta ett dopp där. Det var lite mera stora stenar på den här stranden, jämfört med Copacabana beach.


Så det var inte lätt att gå i vattnet när det var fullt med stora och hala stenar. Så jag stod där på samma ställe en god stund förrän jag hittade en bra väg att gå i, haha.


Lite kaffe vid poolbaren. Ja, varmt kaffe smakar nog bra fast det är över 30 grader.



En bild på oss i början av restauranggatan. Här fanns restauranger längs med hela gatan, så det fanns lite urval. Den där vita klänningen hade jag också på bröllopet på natten när jag böt bort min långklänning. Fast då hade jag inte svarta bältet.


Vi åt goda hamburgare på Tuttobene. Där fick man också tre olika dippsåser och deras franskisar var supersmaskiga.



Vår sista kväll klädde vi oss igen fina och den här gången ville vi så jätte gärna äta i mexikanska restaurangen, för de hade så god mat och service. När vi kom till den gatan så var det helt fullt och vi såg dessutom hur de hamnade skicka bort kunder som just gått dit. Vi ville dessutom jätte gärna sitta ute, för det var så varmt där inne och lite mera mysigt där ute. Jonas var redan färdig att gå någon annanstans men jag sade att vi har haft så bra tur med allt under resan, så nu ska vi igen prova vår "honeymoon-karma" och gå och fråga dem. De hade inte ett bord åt oss, men de sa att vi kan sitta en stund inne och vänta ifall det skulle bli ledigt. Vi hann sitta ner, beställa sangria och dricka ett glas tills de kom och sade åt oss att det fanns ett ledigt bord ute. Vilken tur alltså!


Vi tog igen två olika portioner och delade på dem och igen var de helt sjukt gott! Passligt starkt för oss, för vi älskar ju nog stark mat. Vi hade så mysigt att vi satt väldigt länge där och drack sangria och drinkar och så tog vi ännu efterrätt. Vi blev också bjudna på en shot av servitörerna, någon god fruktshot. Det började bli sent och många började gå hem därifrån och de började lite städa i restaurangen. Det var endast vi och ett annat par där. Då kom en ung kvinna ut från köket och kommer och pratar med oss och berättar att det är hon som är ägaren. Vi pratade länge med henne och så ville hon bjuda på tequila. Hon kom till oss med en vit dödsskalleflaska och började berätta om den där tequilan. Vi var lite nervösa, för nu vet vi ju hur tequila kan smaka. Hon hällde upp shots åt oss och ohhoh vad det var gott! Alltså tänk att jag kan säga att det faktiskt smakade gott! Jag menar sällan är tequila gott. Det var dessutom ljummet och vi tog shotten bara så där, dvs. ingen salt eller citron till. Hon var jätte trevlig och berättade om hur hon bott i Mexico och hur hon blivit så förtjust i mexikansk mat och vill faktiskt göra bra mexikansk mat. Restaurangen hette Cantina Mexicana Chihuahua och det var helt klart en av de bästa restauranger jag någonsin besökt!


Vi hade en jätte härlig bröllopsresa till Kroatien! Vi hade så bra tur med allting och vi kunde njuta, uppleva och slappna av och bara vara lyckliga och kära tillsammans. Jag är så glad att vi åkte direkt på bröllopsresa, för det behövde vi nog efter allt stress med bröllopet. Nu längtar jag redan till bröllopsresa nr 2! Som hoppeligen blir Aruba och kanske två veckor lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.