onsdag 2 augusti 2017

OUR WEDDING DAY

Morgonen började med frukost och mimosas med min maid of honor. Lite nervöst och spännande redan då, men inget jämfört med stunderna före vigseln började. Håret och sminket tog tre timmar och ju mer tiden gick ju mer nervös blev jag.


Efter det gick jag med mina bridesmaids till famos där jag klädde på mig klänningen. Fick en härlig överraskning av Jonas redan då... Han hade skrivit en söt hälsning på bottnet av mina klackskor, så blev tårögd redan före vigseln.


Klockan gick så långsamt den sista halvtimmen, för jag var så nervös så jag skakade och kunde inte vänta tills klockan slog två!


Jag var inte den enda som var nervös...


När vi sedan skulle gå så började jag skaka och fick försöka andas lugnt, för tårarna tänkte börja komma direk. Pappa lugnade mig och höll mig lugn hela vägen fram till Jonas. Endast lugnt gitarrspel hördes och jag hörde mitt eget hjärta slå tusen slag. När våra blickar möttes med Jonas, så kunde jag inte hålla mig och fällde en tår för så lycklig och kär kände jag mig just då.


Flickorna gick framför oss och kastade rosenblad på vägen... 


Jag visste inte riktigt vem jag skulle våga se på, för att inte börja störtgråta. Vågade ta en snabb titt på syrran iaf och hon storlog tillbaka, vilket som tur hjälpte mig att hålla emot tårarna.


Jag såg på Jonas att han också var nervös men så glad just i den stunden. Pappa lättade som tur på vår nervositet med litet skämt när han överlät mig till Jonas. Bästa pappa💗


Här kom jag lite över nervositeten, men ännu när vi stod framför prästen så var jag bara så lycklig att jag skakade och fick försöka andas djupt.


Prästen pratade fint om mig och Jonas, med lite skämt och vigseln kändes naturlig och bekväm. Prästen frågade Jonas på finska och han fick svara på finska "Tahdon", hans eget modersmål. Det kändes så spännande och häftigt att få säga "Ja" och byta ringar och sedan kyssa Jonas.


Den stunden vi skulle kyssa slog det mig att vi hade glömt att "öva" hur vi skulle kyssa när prästen säger, så den tanken hade jag just då när vi kysstes. Det kändes som om tiden stod stilla då och det vara bara han och jag i hela världen då.


Och vilken glädje och härlig känsla att få svänga om och se på alla glada ansikten och gå under rosenbladregnet.


Här igen började Jonas pappa spela på gitarren vilket gjorde stämningen så mysig och fin.



Och några hurrade och visslade av gästerna och stämningen var överlag väldigt glad och härlig.




Blomflickorna rusade ännu fram till oss och kastade deras rosenblad på oss.


Därefter kom alla gäster och gratulerade oss, börjande från våra föräldrar och sedan alla andra. Där kunde jag inte längre hålla emot och glädjetårarna bara rann ner för mina kinder.


Det går inte med ord att beskriva hur lycklig och kär jag var just den här stunden.


Sedan var det dags att skåla med somrigt och gott jordgubbs skumvin!



Efter att alla fått lite bubbligt i sig tog vi gruppbild och därefter gick vi och fotas med familjen och bridesmaids och bestmen och alla andra gäster kunde titta på och mingla.



Inne i lokalen hade vi en spegel med bröllopsbilder, bådas föräldrars och mor- och farföräldrars foton och min systers bröllopsfoto.


Vi hade också vår bröllopsgåva vi fick av Jonas bror Miikka framme. Han hade målat den som gåva åt oss.


Efter lite mingel blev det middag. Maten hade vi från Sinne, då Jonas känner huvudkocken där. Maten var helt otroligt god och allt smakade superbra. 


Bra rymdes vi alla in i lokalen och vi kunde prata med många runt omkring. Stämningen där var hela tiden så fin och stämningsfull.


Mina bridesmaids hade ordnat lite program, den traditionella skoleken som är så kul! Det var så roligt för vi svarade precis lika på ALLA frågor förutom en, som var "Kumpi on aina oikeessa?", haha! 


Det fick vi nog höra hela kvällen hur otroligt att vi faktiskt tycker och känner helt lika i alla frågor och vi känner varandra så bra.



Efter maten blev det såklart kaffe och kaka. Måste väl erkänna att Jonas hann stampa lite före mig.


Vid kaffe blev det dags för talen och min pappa började. Här var det svårt att hålla för tårarna när min pappa, Jonas pappa, Jonas lillebror, Jonas bonusmamma och min syster höll så fina tal.


Vi hade bukett- och strumpebandskast utomhus. Det var så roligt att få kasta buketten och få se vem som fångar den!


Det blev min kusin som fångade buketten. Också strumpebandet fångades av en som snart kanske hör till släkten, så vi har stor chans att få gå på två bröllop i framtiden, haha.



En bild som visar äkta glädje. Jonas lurades med att dra fram ett par stora vita underbyxor under min kjol och ingen visste om det, så det blev högt skratt och inte ens jag hade kunnat ana något sådant så bilden visar nog riktigt äkta glädjeskratt.


Han hittade nog sedan strumpebandet och skjöt iväg det till en stor hög med stiliga jappar.



Vi hade vår photobooth också utomhus. Lite rekvisita men ganska simpelt och här togs en hel del bilder.








Såklart en bild på helt bästa kompisgänget, my second family 💗 . Team Pukefest! 




Vi hann också fånga solnedgången på bild. Här hade fotografen redan hunnit åka, så bilderna är tagna med telefon, men det gör inget för superfina blev de!


Vår Hollywood-kiss 💗


Our first dance 💗


Jonas kusin sjöng vår sång (Bon Jovi - In these arms) och det var så mycket bättre än jag någonsin hade kunnat drömma mig. Det var så perfekt! Jonas hade också lovat sjunga den åt mig medan vi dansar, så han sjöng med i hela sången och bara för mig. 💗



Jag dansade sedan med min pappa och därefter kändes det som om jag var flera timmar på dansgolvet, för jag har nog dansat med så många att jag fick skavsår på fötterna. 


Senare på kvällen fick jag höra att Jonas har försvunnit och jag måste dansa min signature dance för att få honom tillbaka. Och det är då såklart chickendance! Fick lite hjälp av andra också och till sist kom Jonas dansande in.


Resten av kvällen och natten fortsatte dansen och skrattet och tiden bara flög iväg när vi hade så roligt. Vår dag blev så perfekt och jag var så glad, lycklig och kär och jag har så fina minnen från den dagen. Den blev så mycket mer än jag fantiserat om! Jag är så otroligt tacksam för alla fina människor vi har i vårt liv och som vi fick dela vår fina dag med💖

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.