söndag 17 september 2017

MULTIPLE PERSONALITIES...?


En outfit jag hade förra veckoslutet.

Jag har mer och mer börjat fundera på mig själv. Hemma-Hanna, fru-Hanna, kompis-Hanna, jobb-Hanna, moster-Hanna, lillasyster-Hanna, facebook-Hanna och blogg-Hanna. Vi har alla olika sidor och vi väljer själv vilka sidor vi visar och för vilka människor. Jag är till exempel inte likadan med mina närmaste vänner som jag är med mina kolleger. Jag kan inte ens klä mig och fixa mig så som jag gör på fritiden också på jobbet. Det bara inte passar mitt jobb-Hanna att gå klädd i knäsockor och en längre tröja, eller en kort kjol och en crop-skjorta. Och så tycker jag också att det ska få vara. Jag behöver inte vara likadan med alla människor. Mina elever behöver inte veta och se hurdan jag är på fritiden, men sen igen har jag inget jag behöver skämmas över eller något jag behöver gömma. Jag bara behöver få vara på olika sätt bland olika människor vilket är helt okej.

Jag tycker inte det handlar om att vara fejk, oärlig eller osäker utan det handlar om att välja vad man vill att andra ska få se och veta. Alla väljer vi på jobbet hur mycket vi vill berätta om våra privata liv. Det finns personer som inte vill berätta någonting alls om sitt privata liv på jobbet och det är helt okej. Sedan finns det ju dem som kanske ibland delar med sig lite för mycket. Men det är saker vi själv väljer och det är också saker jag inte tycker någon ska hålla emot oss. Det vad jag gör på veckosluten påverkar inte mitt jobb-Hanna och hur jag sköter mitt jobb och vice versa.


Visst finns det säkert personer som inte ändrar så mycket på sig oberoende var de är och med vem, men jag är en sådan person att jag behöver ändra mig beroende på var och med vem jag är. Jag är till exempel ganska blyg, men det finns personer som inte skulle beskriva mig som blyg. Jag väljer själv när jag kan låta mig själv vara blyg, för ibland måste jag kämpa med min blyghet och skuffa den i gömman för att klara av vissa situationer. Ifall någon har träffat mig i sådana situationer där jag inte kunnat vara blyg, så skulle de säkert inte beskriva mig som en blyg person. Jag kan också ha väldigt starka åsikter och ibland vågar jag kanske lite för mycket visa vad jag tycker och tänker om saker, men det sker mest bland människor jag känner mig trygg med.

Jag är också en sådan person som inte vill ha konflikter och bråk med andra, iaf inte öppet så att andra vet om det. Jag berättar inte åt vem som helst när det går dåligt för mig, när jag mår dålig eller när vi stridit med Jonas. Det är sådant jag väljer noga vem jag vill ska få veta. Någon kanske tycker att det är fejk att bara visa utåt det goda och positiva, men jag känner att det är inte andras sak att få veta när jag inte mår bra eller när jag stridit med Jonas. Fint för dem som kan och vill dela med sig av både det goda och det negativa, men jag väljer att ha vissa saker privata. Även fast jag har instagram, snapchat, facebook och skriver en blogg, så vill jag har delar av mitt liv privat och det ska jag också få ha.

Det här är en sak jag tycker det är viktigt att vi alla kommer ihåg. Det vi ser av en person i till exempel sociala medier är endast en bråkdel. Samma sak gäller någon du känner på jobbet, tränar tillsammans med, tar en kaffe med nu och då eller någon gammal klasskompis du endast kunnat följa på sociala medier i flera år. Vi alla växer och förändras hela tiden. Det finns personer i mitt liv som säkert tror att de känner mig väl, men som egentligen inte vet så mycket. Endast de personer jag litar helt hundra procent på vet och känner mig så som jag är. Ni andra kanske är på god väg att lära känna mig bättre, men det tar tid att verkligen lära känna någon. Och ju mer tiden går desto mer hinner vi växa och förändras. Så det att någon har kanske kännt mig bra en gång, behöver inte egentligen mera alls veta hurdan jag är i dag. Kort sagt; people change, some for better some for worse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.