måndag 29 augusti 2016

KUKULJÄRVI

På lördagen hade vi så bra tur med vädret, då vi hade planerat en friluftsdag med Freddie och Emma. Vi körde till Kukuljärvi för att gå på vandring, ungefär 8 km är den rutten. Det tog ungefär 4 h för oss, ungefär så länge ska man räkna med om man vill stanna och ha paus vid grillstället. 

Vi hade inte hunnit gå långt, förrän Freddie skriker till och säger att där är en orm! Nå, jag hade gått först så jag hade typ stigit över ormen och han kom efter mig så han såg den och Jonas och Emma hann också se en skymt av den. Tur nog såg jag inte den för skulle säkert ha blivit så livrädd att jag skulle ha svängt hem tillbaka. Har sådan skräck för ormar, men när jag inte såg den så blev jag inte så superrädd. Mest tacksam över att den inte bet mig när jag gått över den!



Det var ett jätte fint ställe och bra motion blev det av att gå upp och ner för berg. Där finns utmärkt några pausställen där det finns en bänk och vi stannade vid dem och drack lite vatten och beundrade Finlands natur. Som jag sade tidigare, så hade vi jätte bra tur med vädret. Det blev nog hett då när vi gick uppe på berget i rakt solsken! 

När vi äntligen var framme vid kotan så var där redan två familjer som höll på att laga sin mat. Så vi satt där nere vid stranden och pysslade kottdjur, haha. Annars helt perfekt men det var lite väl blåsigt där, så jätte varmt var det inte fast vi satt i solen.

Grillkorven smakade otroligt bra efter några timmars vandrande. Kotan låg lite efter halvvägs i rutten, så vi hade inte långt kvar efter att vi haft vår välförtjänade matpaus.

Allt som allt såg vi fyra ormar, men av dem såg jag bara en! Det var den sista pyttelilla kopparormen som jag såg, men huj fy så jag hoppade till och skrek när jag såg den! Jag är ändå glad att jag inte såg de där större huggormarna, för då vet jag inte vad jag skulle ha gjort.

Efter fyra timmars vandring körde vi ännu till Strömfors bruket (vilket låg typ en halv km från vandringsrutten) och drack en kaffe där och såg runt en stund. Men vid det laget var vi alla ganska trötta av att gå, så vi bestämde oss för att köra hem via butiken och handla. Freddie och Emma kom ännu på kvällen till oss och äta hamburgare och spela spel. Vi satt länge in i nattimmarna hos oss, före vi sedan ändå bestämde oss för att åka ännu in till stan en snabb sväng. Det var nog inte alls värt pengen att åka till Borgås nattliv. Fick inte ens dansa ordentligt för de spelade så usel och konstig musik, plus att alla andra där var i ganska gott skick så fick iaf tre drickor på mig under den ena timmen vi var där. Mysigt. 
Men annars hade vi haft en väldigt lyckad och rolig lördag tillsammans! Jag fick lära känna dem ännu bättre och det var roligt att bara sitta och prata om dittan och dattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.