söndag 17 maj 2015

NIZZA dag 1

Härliga balkonger i Nizza! Franska balkonger och större balkonger, alltid fulla med blommor och växter. Fönsterluckorna är också så personliga!

Vi gick varje dag 15-20 km. Vi bodde ett stycke från centrum och stranden, så det blev en hel del motion till dagen! Men med de här utsikterna så var det bara roligt.

Vi åt första dagen frukost på café, french breakfast. Croissant och batong med sylt och smör, kaffe med chokladkex och färskpressad apelsinjuice. Det roliga var ju att man såg överallt av fransmän som gick med batong under armen, just så som man tycker fransmän gör! Alla köpte färska batonger hem, för det fanns bagerier precis överallt och det kostade knappt inget att köpa färskt bröd hem.

Det var lite mulet första dagen, men ändå jätte varmt! Jonas brände sig ändå på stranden när vi solade, fast vi hade solkräm på. Så solen var verkligen stark! Fötterna blev vita av saltet från stenarna, men de var lena och sleta att gå på.

På kvällen åt vi Tapas på en restaurang. Det var två brickor för ett par och så tog vi en liten karaff med rödvin. Första brickan var kallrätt, där det fanns portobellosvamp, tre olika tapenaden och så batong och sallad. Gott! Fast ena tapenaden smakade ganska starkt till fisk, typ anjovis.

Den varma brickan hade två olika sorters pizzan; ena hade lök och anjovis på och den andra typ svamp och ost. Så var där fylld lök och squash, vi visste inte riktigt vad allt det var i dem men de smakade jätte gott! Och så en liten form med moussaka och en plätt som var varm och smakade lite till potatis. Jätte intressant och rolig mat att prova på!

Vi bodde i ett litet rum ca 2,5-3km från centrum och stranden. Det var riktigt passligt för oss och behövde inget lyxigare. Vi köpte morgonmål från butiken, som vi åt på rummet för det fanns ju batong och croissanter att köpa överallt ifrån. Allt som allt slösade vi ca 300e pengar på resan och då inkluderar de taxin från och till fältet, all mat och dricka och så all shopping. Så inte blev det så dyrt vi hade först tänkt oss, när det ändå är franska rivieran. Helt värt pengarna!