fredag 24 mars 2017

GROTTAN OCH FEMSTJÄRNIG MIDDAG

Förra lördagen hade vi dagen fullt med program tillsammans med Joni och Annukka. Först skulle vi till Grottan och klättra. Det var första gången för oss, men Joni har varit där tidigare. Det kostar 9e, sedan får man låna klättringsskor (gratis första gången). Det fanns olika banor, dvs. stenar i samma färg hörde till en bana och så fanns det utmärkt där i början med en lapp som berättade svårighetsgraden av banan. Så man måste börja med att hitta en bana som passade din svårighetsgrad och sedan försöka se hur den går. Det är alltså inte meningen att man klättrar bara hur som helst.

Jag är lite höjdrädd, så jag klättrade för det mesta bara på enkla väggarna med lättaste banorna. I några ställen behövde jag fuska och använda någon annan färgs sten, för att komma högre upp. Jag märkte på några av de svårare banorna att det inte är lätt när man är kort för fick nästan försöka hoppa uppåt för att nå med handen nästa sten och det var ganska skrämmande. Det blev nog svettigt när man klättrade, men måste nog säga att det var svårt att se färgerna speciellt när du skulle försöka se var du ska lägga foten till nästa så ibland gick det fel utan att man visste om det. För grå, vit och brun såg ganska lika ut uppifrån sett.
Det var en riktigt rolig grej att prova på, men det var nog inget jag behöver gå och göra pånytt. Eller isåfall med barn, kanske jag får låna några av syrrans flickor och gå och prova med dem ;) Men för mig var det nog inget extra. Lite tråkigt när jag inte vågade eller klarade av så svåra banor, men visst blir man ju bättre om man övar. 

Efter klättrande måste vi gå och handla. Pojkarna hade lovat kocka oss en lyxig middag och jag och Annukka hade fått lov att vi behöver bara sitta på soffan och dricka vin, haha! Lyxigt värre att ha två utbildade kockar att tillreda mat ;)

Jag hade önskat till förrätt kammusslor, för Jonas har aldrig lagat det åt mig. Till kammusslorna fick vi rucolasallad och balsamicosås. Heeeelt otroligt gott! Jag skulle ha kunnat äta fem likadana portioner helt lätt. Synd att kammusslorna är så dyra... 


Till huvudrätt fick jag äntligen den där beef Wellington som Joni och Jonas pratat om enda sedan jag och Jonas blev tillsammans och då Joni och Jonas ännu bodde tillsammans. Det här landade helt klart i min top 5 bästa maträtter jag någonsin ätit. Det var så gott att min mun vattnas nu när jag skriver och tänker på den. Inne i degen är alltså nöt inrefilé med egengjord café dé paris-sås. Med biffen fick vi rödvinssås och gröna bönor lindade i bacon. Omnomnom! Helt perfekt maträtt. Som tur hade vi ingen efterrätt, för vi bestämde oss att vi hamnar nog i matkoma om vi gör ännu en efterrätt. Vi hade lite choklad så vi fick någon liten munsbit med sött efter maten, men det var nog så perfekt så här. Jag bara väntar på nästa gång som Jonas och Joni kan laga mat åt oss! Jag minns ännu första gången de gjorde mat åt mig och redan då var jag så imponerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.