fredag 24 mars 2017

LADY-COMP

Det här inlägget har grott i mina tankar redan i flera månader. Det var ju så att jag slutade äta p-piller förra sommaren, pga många orsaker som fick mig att göra beslutet att de bara inte passar åt mig. Hade googlat runt lite och hört lite av bekantas bekanta om hormonfria preventivmedel och då hittade jag flera sidor som nämnde den här Lady-Comp mätaren. Jag blev nyfiken, googlade mera om erfarenheter, läste allt jag kunde på Lady-Comps hemsida och så diskuterade jag med några vänner och med Jonas om det här alternativet. Jag ringde även preventivrådgivningen här i Borgå och frågade vad de anser om de här maskinerna. Hon var jätte trevlig som jag pratade med och hon sade att hon kan inte direkt rekommendera det, för att det är inte ännu vanligt i Finland och de har inte undersökt det tillräckligt för att ta den i bruk. MEN hon berättade att hon nog har bekanta som provat på liknande grejer och att de har fungerat för dem (dvs. de har inte blivit gravida).

Jag fick en bra känsla efter samtalet och jag bestämde mig för att beställa hem en sådan. Den har ett väldigt saftigt pris på 500e, men sedan så tyckte jag att den nog är värd pengarna när det betyder att jag inte behöver stoppa min kropp full i konstiga hormoner (som jag också betalar för). Dessutom kan jag använda den i många många år. På sommaren började jag använda den och den har alltså fungerat helt superbra för mig!

Jag har använt den i nio månader och jag har inte blivit gravid (haha). Nu kan jag ju inte med 100% säkerhet säga att den fungerar för mig att det är därför jag inte blivit gravid, för vet ju inte faktiskt ifall jag kan bli gravid (har aldrig provat..).

Grejen är alltså att du ska mäta med den där blåa pinnen din temperatur under din tunga varje morgon direkt du vaknar. Där finns en väckarklocka som ringer och påminner och så är det bara att mäta, vilket tar kanske 20 sekunder. Det finns bra info om hur du ska använda den och vad som är viktigt att tänka på, jag börjar inte gå in på detaljer här.

Sedan visar den åt dig enligt din temperatur endera rött, gult eller grönt. Röda dagar är de dagar då det är störst sannolikhet att du blir gravid, gula lite osäkra och gröna dagar är de säkra dagarna på månaden då du inte borde bli gravid. I början tog det några månader före den blev mera regelbunden, alltså i början är det ganska mycket röda dagar och knappt inga gröna. Men efter att den lärt sig din menscykel så kan den börja räkna ut när du ska få din nästa mens, vilken dag ovulerar du och när har du säkra dagar. Det betyder att när jag nu använt den så länge så den kan räkna ut (precis som vi människor annars också kan räkna ut) när jag ska få min mens ett halvt år framåt. Den visar åt mig när jag har ovulering (bra att veta sedan när jag vill börja skaffa barn!), vilket man såklart också kan lite räkna ut själv ifall man har en regelbunden menscykel.

Det här känns ändå som ett tryggare alternativ än att jag skulle sitta och räkna de här dagarna själv, för jag vill ändå lite tro att den kan veta det pga min temperatur som den vill veta varje morgon. För  det är olika varje månad. Ibland har jag flera gröna dagar och ibland har jag flera röda dagar. Det finns också månader då jag inte har haft knappt någon gul dag alls.

Men det här har fungerat alltså superbra för mig. Jag är redan helt i van i den och jag använder den varje morgon helt automatiskt utan att fundera desto mer. Jag vet redan ganska mycket i förväg ungefär när jag har röda och gröna dagar. Det här fungerar superbra för mig och Jonas. Jag är väldigt nöjd med den här och den har nog varit värt sitt pris. Den är liten och enkel att bära med sig, enkel att använda och förstå och den går på batterier, så det är bara att byta dem när den meddelar att de håller på att ta slut. Jag fick med ett par laddbara batterier, men jag har inte laddare till dem. Jag har hittills behövt byta batterierna bara en gång.

Ifall du blev nyfiken och intresserad så gå på Lady-Comps hemsida och läs mera. De har andra produkter där också, ifall du inte är intresserad av just den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.