onsdag 28 januari 2015

MUSIK OCH DRAMA

Jag har endast fyra dagar praktik kvar, alltså det är ju inte mycket kvar! Tiden har nog ändå gått ganska fort. Jag vill lite berätta om mina lektioner. Speciellt om musiklektionerna. Jag blev jätte nervös när jag fick veta att jag ska hålla tre musiklektioner. JAG, som inte är så musikalisk och kan inte spela något instrument! Jag fick ett stoff och utgick från det, men planerade helt annorlunda musiklektioner. Och eleverna har ÄLSKAT mina musiklektioner! Vi har använt mycket instrument och gjort varierande övningar.

Dagens musik var den helt bästa lektionen! Jag har läst en Topelius saga åt dem i modersmål, så nu använde vi oss av bilderna ur den sagan. Eleverna fick i grupper tillverka musik till bilderna. Jag visste inte alls hur det skulle gå, skulle eleverna klara av att skapa musik med ingen grund...


Det blev helt magiskt! Jag hade leendet upp till öronen under alla gruppers presentation och jag fick nästan tårar i ögonen, för de var så otroligt duktiga! De hade faktiskt fångat känslorna ur bilderna och gjort musik av det med några instrument...! Helt otroligt! Det var som att se på film, men bilden var stilla och musiken gav de där känslorna.

Jag är så stolt! Kommer att sakna mina elever.. De har varit så bra på allt! Vi dramatiserade till den där sagan i dag och eleverna tyckte det var så spännande och roligt att få ha drama.

Min handledare säger också att jag blir nog en bra lärare. Just nu känns det nog bra och det känns så lätt. Jag stressar inte utan jag njuter av mina lektioner och det går så bra! Kanske jag ändå är menad att vara lärare...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.