tisdag 6 december 2016

TRÄNINGEN OCH KOSTEN GER RESULTAT

På lördagen tog vi foton på våra kroppar och vikten och måtten. Vikten och måtten hade inte ändrat så mycket på en månad, någon cm här och där och vikten knappt alls. Men när vi jämförde foton från en månad tidigare och nu, så såg vi nog en stor skillnad på oss båda. Båda hade vi fått bättre hållning och speciellt ryggarna såg vi skillnad på oss båda. Jag blev så väldigt glad när jag såg en stor förändring på min rygg, för tycker min rygg har varit i så dåligt skick och det är där jag får mest fett.

Det är jätte bra att ha bilder, för som sagt såg vi inte så stor förändring på vikten och måtten, och ögat ser inte kroppens förändringar i spegeln. Sakta men säkert är vi på god väg att få synliga resultat. Jag har som mål att i februari vill jag ha ordentligt synliga resultat. Så jag har god tid tills det och mina ptn tror nog jag kommer att nå mitt mål. Nu närmar vi oss svårare tider, då det blir jul och vi måste ha två veckors paus med våra ptn, för de ska utomlands, så vi får se till att vi gör ordentligt våra hemma träningar. Men tror att kosten kommer alltid att vara en liten kamp för mig, oberoende hur bra jag lär mig att jag ska äta och hur bra jag än följer det, för jag kommer alltid att vara en snålgris och mat är något jag älskar och är en stor njutning för mig. Så jag kommer alltid ha lätt att falla för stora pastaportioner och choklad, men desto längre jag håller på med att lära mig själv att äta bra desto lättare blir det att motstå. Men man ska aldrig tro att när man lärt sig på ett visst sätt så kommer det aldrig att vara svårt att motstå de där gamla vanorna. Säkert finns det människor som kan sedan vara helt utan och tappar det där suget för något ohälsosamt, men jag vet att jag nog alltid kommer att vara en pastaälskare.

Det tar sin tid att släppa de där gamla vanorna. Jag har blivit uppväxt med att vi äter bröd varje dag, pasta och potatis hör till middagen och vatten dricker vi endast med maten, inte mellan måltider. Så visst är det en stor grej för mig att ändra på det som jag blivit van med sedan jag var barn. Att jag ska dricka tillräckligt med vatten och inte endast under måltider. Att det finns annat än bröd att äta till frukost, mellanmål och kvällsmål. Och att varje middag inte behöver vara något med pasta eller potatis, utan att jag blir mätt på grönsaker också.

Men det som mina ptn sa bra var att man ska inte utesluta något helt och hållet från sin kost, för då kan det bli väldigt svårt och då känns det mera som en diet. Speciellt om det är något du älskar. Det är bättre att göra så att man äter mindre portioner av det som är mindre bra och helst bara en gång i veckan om ens det. Vi bestämde oss för att vara en tid utan pasta och bröd här hemma, bara för att prova. Det har gått riktigt bra. Men på jobbet måste jag nog äta pasta då när det är pasta, för där kan en lunch bestå av en pastalåda eller sås med pasta och då tycker jag inte att jag är en bra förebild åt barnen ifall jag inte tar av maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.