söndag 16 december 2012

HANNAS CHOKLADFABRIK


Ikväll har jag provat på att laga vitchokladtryffel! Och konstigt nog lyckades jag! Och de är helt supergoda och söta! Tänker därför dela med mig receptet och hur jag gjorde.

Du behöver:
2 msk margarin
5 msk vispgrädde
225g vitchoklad
om man vill kan man tillsätta 1 msk likör av någon smak t.ex. apelsin, päron... (jag glömde såklart att hälla i likören så mina är utan)

Glasyr:
100g vitchoklad

1. Koka upp smöret och grädden i en kastrull, rör om hela tiden. Låt det koka i en minut.
2. Bryt chokladen i små bitar och häll den i kastrullen med gräddet och smöret. Blanda om tills det smälter. Tillsätt likören vid det här skedet ifall du vill ha det.
3. Häll smeten i en låg form med bakplåtspapper i. Kyl ner smeten. (Jag förde den ut på terassen, så en knapp timme räckte bra till det. I kylskåp kan det kräva närmare 2 timmar)
4. Bryt smeten i små bitar och rulla dem till små bollar. För dem sedan igen i kallt en stund. (Lönar sig att rulla ganska små bollar, för de är så söta så man vill inte äta så mycket. Förde igen ut dem, så hade dem där kanske 15min. I kylskåp är en halv timme bra)
5. Smält vitchokladen i vattenbad och doppa sedan bollarna i glasyren. (Här använde jag cocktailstickor för att kunna doppa dem i chokladen)
6. Låt chokladen stelna. (Jag tryckte stickorna genom ett papp, sedan satt jag pappbiten på en lite djupare bricka, för att du kan inte ställa den och stå när du har stuckit stickorna igenom. Sedan förde jag den ut igen och stelna för några minuter, kanske 5min)

Och så har du goda, vitchokladbollar helt som från en chokladbutik! Gott och enkelt! Enligt receptet jag gjorde skulle det bli ca 12 stycken men jag fick det att bli 36 stycken! Så de blev lite mindre, men jag tycker de är passlig storlek då de är så söta så man vill nog inte äta så mycket av dem!

2 kommentarer:

  1. Vi vill oxå smaka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns nog säkert kvar ännu i morgon :P

      Radera

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.