måndag 19 augusti 2013

FÖRSTA DAGEN I TYSKLAND











Vi har hunnit med ganska mycket under vår första dag i Tyskland! Vi har besökt en liten stad där vi shoppade och fick se på gamla stan. Jätte annorlunda jämfört med Finland och speciellt Borgå! Jag tycker det är så mysigt att gå i gamla städer. Vi såg en fin stor kyrka, gick på små och smala vägar där till och med hästkärror har åkt genom förr och såg en staty på mannen som uppfann telefonen!


Vi har shoppat och undrat över hur billiga priser Tyskland har jämfört med Finland! Till exempel en flaska iste kostar bara 1e här. Jag köpte på rea en mascara som hade kajal i andra ändan för endast 1e! Sedan hittade jag ett par skor och en liten handväska som blev tillsammans 30e! Jag skulle ha gärna köpt tio par skor från den butiken, då alla stövlar, läderskor och klackskor kostade max 35e. Nickes faster köpte en topp åt mig och lite handhanddukar till vår lägenhet. Nicke fyndade två par skor för 55e!

I morgon ska jag och Nicke på äventyr till Frankfurt city. Spännande!

Jag har också hunnit lära mig en hel del tyska och jag har märkt att jag förstår nog en hel del bara jag lyssnar riktigt noga. Jag har dessutom kunnat fråga en fråga på tyska och förstått svaret, vilket jag tycker jag får nog vara stolt över då jag aldrig gått en tyska kurs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.