torsdag 28 november 2013

BLOGGFUNDERINGAR


Hej alla läsare! Jag har tänkt skriva lite om mitt bloggande. Jag har under senaste dagarna tänkt ganska mycket på mitt bloggande och vad jag skriver och hur länge ska jag fortsätta. Förtillfället har jag inte så mycket läsare, kring 300 unika besökare i veckan, men det är ändå en hel del. Så det är ändå någon som tittar in på den här bloggen. Vissa kanske bara tittar på bilderna, vissa kanske orkar läsa alla mina inlägg och många är säkert mina bekanta. Det är roligt att det finns människor som faktiskt vill läsa det jag skriver och vill veta vad jag gör! Så tack för det!

Det jag har funderat på är att hur länge ska jag blogga ännu. Nu just känns det jätte kul att blogga och ingenting jag stressar över, utan jag gör det för att det är kul. Jag skriver ju en lifestyle blogg, så jag skriver om mitt liv och min vardag. Det som jag har tänkt mycket på är när jag sedan börjar skaffa familj, ska jag fortsätta blogga då?

Hip✌️
Bild: weheartit.com

Jag är av den åsikten (åtminstone nu) att jag vill inte publicera bilder på mina barn på en blogg. Jag tycker att alla ska ha en rätt att säga ifall de vill vara med på min blogg eller inte, så små barn kan ju inte själva säga eller ens förstå vad det betyder att hamna på internet. Allt du lägger ut på internet kommer ju att finnas där. Såg ni facebook när en lärare hade lagt en bild när hon håller i en papperslapp med texten att hon vill visa åt sina elever hur snabbt en bild kan spridas på nätet? Den hade på några dagar fått tre miljoner likes och massor med kommentarer av människor runt omkring världen. Så jag vill inte att mina barn ska behöva sedan när de är äldre mötas av saker jag skrivit om dem eller bilder jag publicerat på dem på nätet. Det kan ju faktiskt leda till mobbning och andra hemskheter. Man vet ju aldrig vad det är för människor som ser bilderna och vad du skriver...

Du vet inte heller ifall någon stjäl dina bilder och använder dem till något annat. Jag är själv beredd på att allt jag skriver och alla bilder jag lägger här, kommer att finnas kvar mycket länge och de kan hamna var som helst. Men jag är medveten om det och det är ett val jag gjort själv.


Goodnight💕
Bild: weheartit.com

Så just nu känns det som att jag kommer att sluta blogga när jag skaffar familj. Eller så kanske jag bloggar lite om min graviditet och efter den fortsätter jag att blogga om allt annat men inte om mina barn. Jag tror knappast att jag kommer att skriva en mammablogg. Fast vem vet, det är ändå ganska länge tills jag behöver ens börja tänka på sånt. Men jag läser inga mammabloggar, jag är inte intresserad av vad allas barn gör och hur mycket de äter osv, så jag vill inte själv heller börja skriva om sådant. Jag läser endast en blogg, som är lite som en mammablogg och det är min kompis Idas blogg. Jag är intresserad av att läsa hennes blogg, för vi är vänner och jag träffar inte hennes så ofta mera, så jag vill veta hur det går med henne. Det är den enda bloggen jag läser, som innehåller lite baby inlägg och funderingar. Det är ju ändå en annan sak att lägga ut bilder på facebook för där har du valt dina vänner och du kan dessutom välja vem som får se bilderna. Så det är inte helt samma sak.

Jag tycker det är viktigt att man vet varför man bloggar, vem kan läsa, vad man vill med sitt bloggande och var går gränserna i vad man vill publicera och berätta åt hela världen.

5 kommentarer:

  1. Anonym18:31

    Jag håller helt med, skulle aldrig själv publicera bilder på oskyldiga barn på någon blogg. Gillar heller inte att läsa gravid/mamma bloggar eftersom de inte itresserar mig alls. Har läst flera bloggar som har varit intsessanta tills det kommer fram att bloggaren är gravid, då snurrar bloggen plötsligt bara runt en sak, baby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla gör ju hur dom vill, men det är nog viktigt att tänka på konsekvenser också. En mammablogg kan nog bli en aning tråkig ifall man aldrig får se bilder på babyn :) men sen igen kanske fundera mera på VAD du vill skriva om när du har en mammablogg. Vissa kan ju vara helt intressanta, men ifall det börjar handla om vardagen med en baby så är jag nog inte heller så intresserad.

      Radera
  2. De e väl kanske så att man är intresserad att läsa om sånt som man kan känns igen sej i, om folk som e i ungefär samma livssituation, eller sen att läsa om nån som e helt motsatsen de kan ju också vara. Ja märkt iallafall att direkt som ja ble gravid ble plötslit mamma å gravid bloggar de intressantaste som finns medan "festan å mode" bloggar ble mera ointressanta :P Sen angående egna bloggen så e de en så stor omställning i live när man blir gravid å sen när man får barne e de ju på barnets vilkor man lever så då blir de lätt att bloggen blir å handla om de, för de e de va ens liv handlar om just då å de e ju sitt liv man skriver om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar väl vara så juu :) de som ja bara har märkt e att ja e int intresserade av för vardagliga saker, som typ klockan de där steg ja upp, sen åt ja de där, sen gjorde ja de där, sen åt ja igen de där, sen läste ja en bok, sen såg ja på tv... osv.. :D för att ja ska orka läsa en blogg så ska den vara intressant o innehållsrik. Ja bryr mej int så mycke om andras dagsrutiner o sånt. De ska finnas någå innehåll i inläggen o någå som väcker intresse hos läsaren. Så de e de ja mena liksom me mammabloggar o sånt :) Att din tycker ja om att läsa, men kan ju no erkänna att ja int e så superintresserad allti av ifall han har sovi dåligt eller knip i magen, men visst läser ja de :D o de e säkert någå som du som mamma har som vardag o sådär. men ja tycker nog bäst om dina inlägg som handlar mera om livets funderingar, känslor, åsikter om saker o sånt :) sånt som väcker tankar hos mig också! :)

      Radera
    2. de förstår ja bra :) tycker int själv heller såna inlägg e så intressanta :P

      Radera

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.