torsdag 21 november 2013

HUR SKRIVER DU?


Wow, det har verkligen blivit kallt ute! Vi har sjunkit till minussidan här i Vasa och det märks nog genast man går ut att det är kallt. Fast åtminstone en positiv sida finns det i det, och det är att man får börja använda sina varma tröjor och vinterstövlar! Jag hade på mig min varma poncho från Gina Tricot i dag och ett par stövlar jag köpte förra året från Seppälä. Varm, mysig och skön outfit.

Vi hade skriftlig kommunikation-lektion i skolan i dag och vi gick igenom ord och hur de egentligen ska skrivas. Visste ni att man ska skriva "i dag" så där skilt, inte "idag"? Eller ordet "istället" ska också skrivas isär! Jag tycker nog det låter konstigt att skriva "i stället", men enligt skrivreglerna är det så. Det är också meningen att man ska skriva "ska" och inte gamla versionen "skall". Och vi ska också komma ihåg att det heter och skrivs "arton" inte "aderton". Japp, vi har lärt oss mycket nyttigt i dag!

Det ska bli roligt att skriva gradu när jag måste ha en lång lista med ord jag INTE får använda och en annan lista med hur ord egentligen SKA skrivas i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.