lördag 26 april 2014

VIKT(IGT)


Jag vill skriva ett ganska personligt inlägg om mig och min vikt. Jag har hoppat ganska mycket fram och tillbaka i vikt och min storlek har ändrat hela tiden. De här bilderna är från 2011-2012 och jag kan säga att då har jag varit som störst. Nu när jag ser på bilder från de åren så kan jag inte förstå hur jag har låtit mig själv komma i sådan form! Jag har alltid varit aktiv inom träning bland annat genom fotboll, handboll, cheerleader och dans, men när jag flyttade till Vasa så hade jag inga hobbyn kvar och i Vasa visste jag inte riktigt vad jag skulle träna.

Vi blev sambon med Nicke och vi började ha mera myskvällar med godsaker och så blev det mycket mer festande när jag började studera. Det tog länge förrän jag hittade löpningen och till gymmet (haha) och så småningom började jag förstå att jag kan inte äta och dricka ohälsosamt hela tiden, för det är inte bra för min kropp. Jag mådde psykiskt och fysiskt dåligt då och vikten steg.

Jag är inte så jätte intresserad av vad vågen visar, men efter att jag gick upp då och började inse att min kropp förändrats så har jag lite börjat följa med min vikt. Det som är mycket konstigt är att min vikt har egentligen inte ändrat så mycket från vad den var då de här bilderna togs, utan vikten har hoppat plusminus 5kg hela tiden.



Jag blev sedan mittiallt mycket mera intressad av träningen igen och började gilla att springa och gå på gym. Jag fick träningen att bli rutin åt mig igen och jag började ändra mina matvanor till lite hälsosammare än vad de varit. Jag gick aldrig på någon diet eller slutade äta något speciellt utan jag gick enligt sunt förnuft, dvs. minska på godis, limsa, chips, snabbmat och började äta mera grönsaker och proteiner. Jag minskade lite på kolhydraterna (åt helt hemska portioner med pasta förut!), alltså jag minskade på portionerna med pasta, potatis och ris och jag åt inte bröd i stora mängder. Tidigare kunde jag äta 4-5 skivor bröd (oftast ljust), men i dag äter jag typ högst 2 skivor och oftast nog rågbröd eller åtminstone flerkornsbröd.

När jag nu jämför de här bilderna så ser jag en tydlig förändring. De här bilderna är från 2013-2014 och det är här som jag har varit i mitt bästa skick. Jag har aldrig ens tänkt på att jag faktiskt förändrat min kropp och fått tydliga resultat, för jag ser dem inte lika tydligt när jag ser i spegeln än när jag nu jämför de här bilderna.


Efter min Thailands resa så har jag igen fått börja kämpa lite mera med träningen och matvanorna, för jag började känna mig lite större och i sämre skick än vad jag varit, men nu börjar jag småningom känna att jag har fått min "normala" kropp tillbaka, som jag känner mig bekväm i. Det som faktiskt är en av orsakerna varför jag inte sett någon större skillnad på min kropp är för att vågen har inte visat någon större skillnad. Men jag har fått en mera tight kropp och inte endast förlorat fett utan byggt muskler istället!

Jag har alltid undrat över hur de personer har gjort som har fina före och efter bilder på sig själv och hur de fått en så stor förändring på sig själv, men nu märker jag att jag också har förändrats så. Det känns otroligt konstigt men härligt på samma gång att jag faktiskt lyckats förändra mig och börja känna mig bekväm och bra i min egen kropp igen.

Det är dags att jag klappar mig själv på axeln och inser att jag har en snygg kropp och att jag har förändrats. Jag behöver inte känna mig som den där "större tjejen" mera vilket jag tidigare gjorde, när jag mådde dåligt i min egen kropp. Jag är stolt över mig själv och jag tänker verkligen fortsätta att träna, må bra och äta hälsosammare, men jag tänker inte sluta äta skräpmat eller godis, men jag tänker inte göra det varje dag.

Om du inte är nöjd med dig själv så är du den enda som kan förändra på det! Stop complaining and do something about it! Det är inte viktigt att se ut som en toppmodell eller väga 50kg, utan viktigaste är att DU känner dig bekväm i DIN kropp och känner dig snygg så som du är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.