söndag 29 december 2013

STORLEKSBLIND?


Jag vill skriva lite om storlekar och hur man kan vara storleksblind. Jag kan ta mig själv som ett exempel; jag har typ fyra stycken jeans i mitt skåp som är för stora och så har jag kanske två stycken som är för små. Jag har ännu heller inte hittat de där perfekta jeansen som sitter perfekt överallt. Jag hatar att köpa byxor, för jag tycker det är jobbigt att prova dem och jag vet aldrig vilken storlek jag ska ha.

Jag har fastnat i ett storleksmönster. Jag tror att jag ska ha alla kläder i storlek 38 och det har jag trott säkert sju år bakåt, för att min syster hade storlek 38 och jag tyckte att jag ska ha samma storlek som hon. Så när jag går i en butik och ska prova något, helt vad som helst, så tar jag storlek 38. Jag tänker att 40 kan bli lite för stort och 36 blir lite för smått. Men det är ju faktiskt inte så! Jag har fått inse att jag i många fall ska ha storlek 36 (eller mindre!) och M är inte alltid bra utan ibland måste jag faktiskt ha S eller XS och varje gång blir jag lika förvånad över det.




Jag är alltså storleksblind (eller sedan bara dum i huvudet). Jag tror i många fall att jag är mycket större än vad jag egentligen är. Alla ser väl ibland på sig själv så att de tycker någon kroppsdel är "för stor". Själv kan jag erkänna att jag tycker min bak är faktiskt lite av det större slaget. Så när jag ska köpa byxor, så ser jag alltid först på de där riktigt största storlekarna. Det går helt okej när det är storlekar 36,38 och 40, men när det blir storlekar som 27/30 eller bara 30 så vet jag ingenting. Jag har ingen aning vad jag ska ha för storlek egentligen!

Jag har köpt ganska mycket byxor nu det här året (kanske fem stycken?!) och tro mig eller inte men tre av dem är helt för stora för mig och de två andra är lite grann för stora också, så att de vill inte hållas uppe alls. Gissa hur dumt det känns att ha nya byxor i skåpet som ändå inte sitter helt bra? Det ser ju inte bra ut när de sitter löst och jag får gå och dra upp dem hela tiden och ha bälten. Jag får ju dra upp dem till bröstet nästan för att de ska sitta spänt där bak! Speciellt de här på bilden, som jag köpte i somras från Cubus. De är strech, så jag borde ju ha fattat att köpa mindre storlek, men NEJ! Nu är det så frustrerande när jag ska gå med dem för jag måste dra upp dem hela tiden och jag måste ha bälte. Jag tycker så om dem, men de är så obekväma! Det ser inte bra ut när jag drar dem helt upp, men det ser inte heller bra om jag har dem vanligt för då hänger det där bak.


Så jag ska göra ett nyårslöfte åt mig själv; prova OLIKA storlekar FÖRE du köper och ta det inte förgivet att du ska ha en stor storlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.