tisdag 7 januari 2014

FREE-POUR AND FLAIR


Utsikten från vår balkong är riktigt nice också så här kvällstid! Jag tänker lite berätta om min första riktiga skoldag och vad alltså den här skolan egentligen går ut på.


I dag delades vi i tre grupper, för det fanns tre stationen. Min grupp började vid bardisken. Där fick vi öva laga de drinkar vi skulle kunna tills i dag (Gin Tonic, Cuba Libre, Rusty Nail, Screwdriver och Harvey Wallbanger). Vi använder alltså inte riktigt alkohol utan riktiga flaskor med färgat vatten i. Och det kanske låter lätt men vi ska veta hurdant glas det ska vara, hurdan is, kunna hälla med en viss hand och såklart utan mått då (free pour) plus ingredienserna. Så det gäller att räkna och kunna avsluta vid rätt tidpunkt och bounce med flaskan så att det inte spiller över. För när man häller från en flaska så ska den vara vertical, alltså rakt ner. Så det var en hel del att lära sig. Vi lär oss också att städa genast och att hålla bra ordning i baren.

I andra stationen fick vi öva på flairing; kasta flaskor. Det var superkul! Jag hade först tänkt att jag ska försöka lära mig allt med högerhand men när jag märkte att det ändå går mycket bättre med vänster så fick jag byta. Att hälla dricka måste vi kunna göra med båda händerna och samtidigt, men i flair kan man lite välja hand. Vi lärde oss en sjukt rolig rutin med ganska många svåra delar! Nu gäller det alltså att öva, öva och öva så vi kan den! Det var mycket olika kast, fånga bakom ryggen, byta hand och slänga en shaker samtidigt. Svårt men roligt, fast jag är full i blåmärken när flaskan flög på mig hela tiden.

I sista stationen fick vi öva mera på bounce och att hälla rätt mängd i glasen. Vi skulle öva hälla 1cl, 2cl, 3cl, 4cl och 6cl. Det kanske låter lätt men när du inte har mått och du ska kunna bounce (skaka flaskan neråt så att det för en kort sekund slutar rinna och under den tiden hinna byta glas eller vända ner flaskan så det inte spiller) så är det inte så lätt. Men jag är nog stolt över mig själv för det gick ganska bra! Jag lärde mig räkna rätt i mitt huvud, så att jag vet när jag ska sluta hälla för att få rätt mängd. Detta ska vi alltså kunna perfekt för att bli godkända!

Hittills har det varit sjukt rolig skola, fast jätte tungt också. Vi har ett hårt tempo och vi lär oss massor under de där fem timmarna per dag. Men det känns tufft och bra när man genast kan själv märka hur man lär sig och när man blir bättre. Så är det ju fast vid var och en att hur mycket man vill lära sig och satsa på inlärningen.

Nu ska jag läsa på sex nya drinkar vi ska kunna tills imorgon. Imorgon har vi masterclass, alltså typ teori, i två timmar och endast tre timmar praktiskt uppe i baren. Samma sak på torsdag och på fredag har vi ett större prov. Ganska bra med prov egentligen, för allt som vi tentar nu ska vi kunna till sista provet också, så vi får lite öva nu redan och det fastnar nog bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.