onsdag 5 februari 2014

EUROPEAN BARTENDER SCHOOL - PHUKET


Jag ville skriva ett inlägg om vad jag har tyckt om min månad i Thailand på bartenderkurs och vad som har varit bra och vad som har varit mindre bra. Jag försöker skriva kort, för jag tror ni har ändå fått den bilden att jag tyckte massor om kursen.

MATEN
- frukosten var bra och det fanns olika alternativ (frukt, flingor, bröd, kaffe/te, yoghurt, ägg både kokt och stekt) men de varierande den inte alls, så lite tråkigt blev det mot slutet
- lunchen var jätte bra! Det fanns alltid två alternativ (ris + sås och pasta) och det var oftast någon thaimat plus då någon mera "vanlig" pastarätt. Så vi har ätit kryddad, god thaimat men också pasta carbonara, pasta med kyckling och pasta bolognese. Det som kunde ses om ett minus var att det var jätte ofta kyckling, ibland var dessutom båda rätterna med kyckling, men jag älskar kyckling så jag älskade det! 
- det fanns alltid sallad till. Salladen var en vanlig grönsallad, men det var jätte!

SKOLAN
- stället var ganska så bra lokaliserat, för det var inte lång väg till stranden, men det var inte heller lång väg till Banglaroad och till shoppingställen. Visst kunde det ha luggit lite närmare stranden och Banglaroad, men det här var riktigt bra.
- det fanns en pool på taket vilket var ett stort plus!
- skolutrymmen var bra och vi hade möjlighet att öva även på fritiden. I föreläsningsrummet (och där vi skrev proven) så fanns det fläkt och AC så det var skönt!
- det fanns en lounge där alla kunde sitta och chilla (och plugga tillsammans) och det var där vi åt frukost och lunch också. Det var skönt när det var egentligen utomhus när det inte fanns väggar, så det blev aldrig så där instängt och trångt.
- det fanns wi-fi där!!! Ett stoooooort plus!

RUMMEN
- i ett rum bodde alltså fyra personer, så där fanns fyra sängar, ett spegelbord, tv, klädskåp, kylskåp, kassaskåp och ett badrum med wc och dusch.
- sängarna var riktigt bekväma och de bytte lakan där ungefär en gång i veckan.
- vi hade ett lite större rum och med balkong, men de fanns lite mindre rum som hade endast ett litet fönster.
- det kom inte varmt vatten i duschen, ibland kom det lite ljummet, men sista veckan blev det fixat, så sen fick vi varmt vatten. Det här störde inte mig så mycket, för det var ju så varmt hela tiden ändå så en svalkande dusch var riktigt skönt.
- alla rum hade en fungerande air conditioner, fast vår var inte så jätte effektiv men vi ville inte fixa den heller för vi fick ändå ha den avstängd sista nätterna när vi alla var lite sjuka.
- rummen städades varje vardag! Jätte bra städning och positivt att vi inte själv behövde städa något alls. Vi fick dessutom nya handdukar också en gång i veckan typ.
- lite minus kunde man ge för det att vi hamnade dela rum med två killar, men efter första chocken så kändes det inte som en så stor grej mera. Det fanns några andra rum som också hade blandat, men de hade valt så själv. Ena killen från mitt rum flyttade ut efter ungefär en och halv vecka (han ville typ plugga mera och vi festade för mycket?) så vi bodde egentligen då bara med en kille och det gick jätte bra! Vi var ju ändå så sällan inne på rummet, så jätte ofta var man ändå ensam där eller så var vi bara flickorna där så det gick bra!
EVENEMANGEN
- jätte bra och varierande evenemang! Lite mera besök till olika stränder hade jag önskat, men det fanns så knappt med tid.
- lite tråkigt att när vi hade skola olika tider med international group, så vi kunde aldrig gå på evenemang tillsammans mitt i veckan utan endast på veckosluten.
- de kunde ha informerat på EBS hemsida lite om priser på olika evenemang, för jag hade inte alls räknat med att det skulle bli så mycket evenemang och det gick nog mycket mera pengar åt än vad jag hade tänkt. Men evenemangen var nog billiga och vi slapp nog så mycket billigare undan än om vi skulle ha som privat personer gått och bokat liknande evenemang.
- de flesta evenemang var ihopkopplade med alkohol, så det kunde någon ha sett som något negativt, men det är ju alltid upp till en själv ifall man vill dricka så jag såg inte det som ett problem.
- man skulle alltid anmäla sig till evenemanget på facebook, vilket jag tyckte var jätte bra system! På så sätt fick Lau alltid veta hur många som ville gå på evenemangen och ordna enligt det.

KURSEN
- den som trodde att det skulle vara bara festande och lätt kurs trodde fel! Vi fick läxa varje dag, så vi skulle alltid kunna 4-6 nya drinkar till nästa dag för då skrev vi prov på dem. Vi skulle alltså kunna hela receptet utantill. Men detta system fungerade jätte bra för vi lärde oss drinkarna fort och vi behövde ju kunna dem utantill när vi sedan övade i baren. Dessutom kunde vi plugga vid poolen, stranden, vid loungen när vi åt... Man kunde plugga hela tiden! (ett bra system var att "beställa" drinkar av varandra turvis och så sade man hela receptet och hur man gjorde den)
- vi fick kursbok och vi fick välja på vilket språk. Bak i boken fanns alla drinkarna vi skulle lära oss och vi gick igenom dem i rätt ordning, så det var lätt att plugga. Ett plus för det att det fanns bilder på alla drinkar, fast vissa bilder var lite skumma och en aning fel färg på drinken men...
- proven var lätta, för vi streckade under viktiga grejer i boken och endast det kom till provet, så det var lätt att läsa till provet. Alla frågor i proven var typ 1-2poäng, så inga essäfrågor eller längre svar krävdes utan typ ett kort svar bara och i vissa fall endast ett ord eller årtal.
- det var ett ganska snabbt tempo på skoldagarna och vi lärde oss massor på en kort tid, men jag tyckte det var helt bra tempo. För mig gick det bra i baren nästan hela tiden (såklart gjorde man många fel hela tiden), men jag tycker allt var så klart och tydligt att det var lätt att lära sig.


LÄRARNA
- vi hade endast de svenska lärarna, vilket var lite synd för det skulle ha varit roligt att också lära känna de andra lärarna lite bättre!
- lärarna hade arbetserfarenhet, de var stränga men kunde ändå skratta och skämta mycket under skoldagen. Det var alltid roliga skoldagar, men vi fick också höra när vi var dåliga och borde skärpa oss.
- lärarna kunde sin sak och berättade också om hur det är att vara bartender ute i "riktiga" världen. Allt vi lärde oss där gäller ju inte överallt i världen, så vi fick också höra om hur det kan vara på andra ställen.
- lärarna hjälpte oss om vi hade svårt med något. De gav komplimanger och uppmärksamhet åt oss som individer och inte som en grupp hela tiden. Det var jätte peppande när de kom fram till en och sade när man hade gjort något jätte bra.
- de hotade mycket att ifall vi inte kan drinkrecepten så får vi inte öva i baren heller, att de slänger ut oss ifall vi inte kan drinkarna där. Okej, det låter tufft men visst fick vi göra fel i baren men det peppade oss alla att kämpa och vara duktiga i baren när de var så stränga.

Så överlag kan jag säga om den här upplevelsen att det är det bästa jag gjort i mitt liv! Jag lärde mig massor, fick träffa nya människor, fick massor med nya vänner, fick uppleva många fina grejer i Thailand och jag har varit med om de snyggaste och bästa festerna någonsin! Jag var inte så intresserad av att jobba som bartender när jag anmälde mig på den här kursen, men efter första veckan var jag redan mycket intresserad och tyckte att det verkar som ett jätte roligt jobb! Jag kommer absolut att fortsätta med att öva drinkar, free-pour och flair och så vill jag jätte gärna åka utomlands och jobba!

Så jag rekommenderar detta åt er alla som är intresserade av att uppleva något nytt och spännande och samtidigt få en utbildning! Jätte bra för dem också som vill jobba som bartenders eller jobba utomlands!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.