tisdag 18 februari 2014

HÄLSOSAMMA(RE) CHOKLADBOLLAR

Jag blev jätte sötsugen och deppig, då jag har ingenting jag ska göra i dag utan bara vara hemma, ensam. Nicke ska ikväll ha gulis sitz åt sina gulisar, så jag är hemma igen för mig själv. Så jag tänkte att lite eftermiddagskaffe (andra koppen redan!) och något sött till skulle pigga upp mig. Så jag började googla efter recept på hälsosamma chokladbollar, för varför inte prova på något nytt och lite hälsosammare?

Jag hittade många olika recept, men jag hade inte ingredienser till någon av dem, för jätte många krävde nötter, jordnötssmör eller kokosolja, så istället mixade jag ihop ett eget recept av allt jag hittade hemma och som kan finnas i chokladbollar.

Mitt recept:
2 dl havregryn
1/2 dl proteinpulver
1 msk kvarg
3 msk kaffe
2 msk mörk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk honung

 Det skulle ha kunnat vara bra med proteinpulver med chokladsmak, men jag använde det vi hade hemma, alltså päron-vanilj.

 Kakaopulver från Lilla Chokladfabriken i Borgå.

 Det blev 9st medelstora chokladbollar.


Och det smakade jätte bra med kaffe! Lite smak av proteinpulvret kan man känna, men det är riktigt gott med päron-vanilj! De blev riktigt klibbiga och goda och de har mycket smak av mörk kakao. Inte så jätte söta, men tar bra bort mitt sötsug.

Hälsosamma är de såklart inte, men hälsosammare än vanliga chokladbollar. De innehåller mera protein, inget smör och inget socker utan bara en tesked vaniljsocker och lite honung för att ge söthet.

Och vad är eftermiddagskaffe utan något sött och gott till? MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.