fredag 21 mars 2014

GÖR SÅ SOM JAG LÄR - INTE SÅ SOM JAG GÖR


Jag varnar er att nu kommer det ett klagoinlägg. Jag bara måste få uttrycka mig om hur missnöjd jag kan vara med min skola ibland, speciellt vissa kurser och lärare.

Jag var och skriva ett prov i dag, som jag var och skriva redan för tredje gången. Alltså jag har skrivit samma prov nu tre gånger, för att jag inte kom igenom de två första gångerna. Orsaken varför jag inte tycks komma igenom tenten är för att lärarna kräver att vi har sjukt bra minne och kan memorisera hela böcker utantill. Alltså vi har fått tentlitteratur vi ska läsa till provet och ur de här fem böckerna har de valt två böcker som de ställer frågor av till provet och de har preciserat vilka kapitel de vill att vi ska tänka på när vi svarar på frågorna.


Då har vi alltså inte möjlighet att ha böcker med på tenttillfället och vi har inte fått veta vilka böcker och kapitel vi borde kunna till tenten. Så det betyder att vi har behövt läsa all litteratur och material vi har fått under kursen, men sedan i provet borde vi kunna skriva precis vad författaren sagt om någonting i kapitel 2 i en av böckerna.


Det finns säkert människor som kan lära sig utantill böcker och har otroligt bra minne, men jag är inte en sådan person. Jag lär mig inte genom att läsa en massa böcker. Orsaken varför jag inte kom igenom första gången för att "det märktes inte att jag läst boken". Alltså jag hade rätta svar i tenten, men det var inte precis så som det stod i boken utan mera sådant vi gått igenom på lektionerna, vilket då läraren inte tycker är tillräckligt för att klara tenten.

I dag skrev jag över sex sidor med text på tenten och jag vet att där är massor med bra saker, som vi gått igenom på lektionerna och som jag plockat ur all litteratur. Men det är inte helt säkert att jag är igenom den ännu heller, för att jag tror inte jag har skrivit helt precis så som det stod i de där kapitlen de ville att vi skulle skriva från.

Men det mest komiska i den här situationen är att jag går i en skola där de utbildar lärare. I utbildningen går vi igenom att alla lär sig olika och man ska variera undervisningen så den passar alla. Vi har dessutom får lära oss en hel del om prov och hur vi ska planera prov. Då har vi fått lära oss att vi kan inte kräva att eleverna ska kunna memorisera något specifikt ur en viss bok och från någon viss sida. Ändå gör lärarna i den här skolan precis tvärtemot allt vad de lär ut åt oss. Hur är det möjligt att de får vara lärare åt oss och försöka utbilda oss att bli de bästa läraren vi kan bli, när de ändå går emot allt de själv lärt oss?!




Jag är lite bitter över att jag som borde få gå de bästa kurserna nu och borde få se modell av goda lärare, så jag vet hur jag ska göra i arbetslivet när jag blivit klar, ändå får bara gå en massa flummiga kurser där läraren inte har någon plan för sin undervisning och kräver helt onaturliga kunskaper av oss.

Jag vill fortfarande bli lärare och jag har bestämt att jag ska bli den bästa läraren jag kan bli. Men när jag sedan får höra av elever och föräldrar om hur bra lärare jag är, så kan jag nog ändå inte tacka alla mina lärare i Peffan och alla de kurser jag gått, för jag har nog fått lära mig mycket helt själv. Tack går till de några få lärare som haft underbara och lärorika kurser, som har själv fungerat som modellärare och som har inspirerat mig. Men ibland önskar jag att jag kunde ha fått välja alla kurser och lärare jag haft under mina studieår, för det känns som om jag bara har slösat min tid ibland.


Tack till er som orkade läsa och medlidande åt alla som går i Peffan just nu eller har tänkt börja där. Det är en bra skola, men där finns så mycket dåligt också att inte konstigt att det finns brist på utbildade lärare i Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! :)

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.